Hoe kan je een jonge kat het beste afleren dat ze in de planten gaan springen? Of iets anders dat ze niet mogen?

Heb gehoord ze dan met een panten spuit nat te spuiten een klein beetje dan om ze even te laten schrikken klopt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

die plantenspuit wordt erg overgewaardeerd.
er zijn zelfs katten die het geweldig vinden natgespoten te worden.
jonge katjes zijn nu eenmaal erg speels.
de meest kwetsbare planten zou ik op een onbereikbare plek zetten, tot ze wat ouder zijn en niet meer overal in gaan hangen.
verder moet je consequent zijn en geduld hebben.
zet ze steeds weer, zonder een woord te zeggen, op de grond.
op een gegeven moment zal het kwartje vallen.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In ieder geval niet jouw omgeving gaan aanpassen tenzij het echt slecht (gevaarlijk) is voor je kat, niet van vanwege zijn/haar gedrag. Verandering is iets waar katten heel slecht tegen kunnen. En is iets wat mensen moeilijk kunnen beseffen.

Katten zijn niet de meest slimme dieren, maar waar ze echt in uitblinken zijn associaties. En daar moet je gebruik van maken. De plantenspuit werkt perfect, maar dit heeft 1 nadeel, kom ik zo op. Je kun beter iets nemen wat een hard hoog geluid maakt als het op de grond komt. Zoals een stift of kettinkje en dat ergens in de buurt van de kat gooen. NIET OP DE KAT!.

Het gaat erom dat hij een schrik herinnering associeert met die plek, als in niet fijn. Als hij in de plant zit en je spuit hem nat dat associeert hij dus dat hij nat wordt als jij een plantenspuit in je handen hebt. Dus dat kan wel maar dan moet je hem natspuiten als hij niet oplet (en dan zul je toch redelijk dicht bij moeten staan). Na het natspuiten de spuit uit zijn zicht houden. En niet naar hem kijken.

Vandaar de ander genoemde objecten. Als hij er zit dan gewoon iets gooien op het moment dat hij niet kijkt en snel de andere kant op kijken. Zolang hij niet door heeft dat jij het bent, kun je een kat alles aan- of afleren. Werkt perfect!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve bovenstaande antwoorden: geef de kat genoeg speelgoed waar hij zich wel mee mag bezighouden.

Omdat een kat graag hoog zit: geef hem een klimpaal waar hij ook "kruip in een uit spelletjes" in kan doen. Want je moet wel bedenken, dat een kat ook behoeften heeft.

Alleen alles verbieden, zonder vervanging, levert een arm leven op voor een jonge (en oudere) kat.
Ivana
13 jaar geleden
Natspuiten is de oplossing en ik doe dat niet meer met een plantenspuit maar met een speelgoed waterpistool, de straal is sterker en je kunt er veel verder mee komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook kun je in de dierenwinkel speciaal iets kopen een soort lolly en die vinden katten niet lekker.
Is niet gevaarlijk maar houdt ze wel op afstand althans mijn katten wel.