Waarom likken sommige honden elkaar in de bek/mond?

Ik heb een Labrador Retriever gehad die elke keer door een hond uit de buurt in de bek/mond gelikt werd. Ik begreep er niet zoveel van, maar liet het gaat. Ik zie op Youtube wel honden die je het liefst in je gezicht en soms mond willen likken

een jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het likken aan elkaars bek wordt veel gezien wordt bij honden. Een van de belangrijkste redenen voor een hond om de bek van een andere hond te likken, is om op deze wijze uiting te geven aan de machtsverhoudingen tussen beiden honden. Een hond die de bek van een andere hond likt, maakt hiermee zijn onderdanigheid kenbaar. Maar dit is niet de enige reden. Een hechte vriendschap of een verzoek om wat voedsel, zijn ook belangrijke redenen die een hond tot dit likgedrag aanzetten. Om de werkelijke reden van het likgedrag te achterhalen, moet vooral op de situatie en de lichaamstaal van honden gelet worden.

Machtsverhouding
Het likken uit onderdanigheid is iets dat vooral veel voorkomt bij jonge honden die in gezelschap zijn van oudere soortgenoten, maar ook bij honden die in een situatie belandt zijn waarin zij zich wat onzeker voelen. Door de bek van de andere hond te likken proberen ze de situatie onder controle te krijgen en geven ze aan dat zij geen bedreiging vormen.

Vriendschap
Het likken aan elkaar bek wordt ook vaak gedaan door honden die goed met elkaar overweg kunnen en ware vrienden van elkaar zijn. In deze situatie is het een uiting van vriendschap en het respect dat beide honden voor elkaar hebben, maar het kan ook een manier zijn om elkaar uit te dagen voor een spelletje.

Verzoek om voedsel
Het likken van de bek van een andere hond als verzoek om voedsel is gedrag dat vaak bij pups en erg jonge honden voorkomt. Pups en jonge honden die nog in grote mate afhankelijk zijn van de moederhond, die likken haar bek om haar wat voedsel te doen opbraken.
.
Uitgebreid:
https://www.mundoperros.es/nl/razones-las-los-perros-lamen-la-boca-otros-perros/
Toegevoegd op 19 augustus 2022 08:23: tekst
SimonV
een jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sommige mensen denken dat beklikken of hypofysectomie om de plaats in de groep of voedseldeling gaat, maar die leven nog in de jaren '60.Toen Ferdinand Bego de definitieve wolvenbeeschrijving afronden had voorgaande geen nut meer omdat alles gedistribueerd werkt.

De laatste decennia heeft de hondkunde uitgewezen dat hypofysectomie bij honden (maar ook andere gezelschapsdieren, zoals schildpad en fennik-vosjes) therapeutisch werkt tegen hypofyseaandoeningen. De honden zijn waarschijnlijk stervenden en dit is hun laatste redmiddel om hun baasje te kunnen blijven zien.
een jaar geleden