Hoe zorg je ervoor dat een nieuwe kitten zich niet continu verschuilt onder een kast?

Wij hebben dinsdagavond (5 juli) een kitten opgehaald (van 8 weken oud). Bij het ophalen, speelde hij continu met mij (hij keek in het begin even 'de kat uit de boom', maar daarna ging hij los). Echter sinds hij thuis is, verstopt hij zich continu onder de kasten. Als we met een touwtje onder de kast gaan, dan speelt hij weer volop, maar als ook maar iemand een onverwachte beweging maakt, dan gaat hij weer helemaal achterin liggen (zodat je er amper bij kan). Hij eet en drinkt goed (we zetten het eten voor de kast) en speelt dus ook goed. Alleen zit hij continu onder de kast .. We gaan er regelmatig bij liggen en praten tegen hem om hem te laten wennen aan onze stem.

een jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Schijnt beter te zijn om katten eerst te laten wennen in een kamer. Zorgen voor een ander veilig plekje dat ook warm en knus is, zoals een mandje waar ie in kan kruipen. Misschien in de buurt van de kast zetten en het eten wat dichter bij de mand dan de kast zetten.
BonBonvanJohn
een jaar geleden
Inderdaad is 8 weken vrij vroeg voor de kitten om het nest te verlaten. Bij de meeste catteries is minimaal 12 weken de standaard. Ik ken ze zelfs die minimaal 17 weken aanhouden. Maar dan krijg je ook een volledig ingeënte goed gesocialiseerde kat voor terug. Als een kat in een nieuwe omgeving komt (zeker nog zo jong) verwacht niet dat het volledig los gaat met spelen. De kat moet eerst wennen, nieuwe geluiden, nieuwe geuren. Het is goed om zo nu en dan het beestje onder de kast vandaan te lokken maar je moet het niet contstant doen. De kast is voor nu de veilige haven. Als de bak en het eten in de buurt staat is het goed. Uiteindelijk overwint nieuwsgierigheid en zal de kitten zich steeds vaker laten zien. Je kunt ook na een verloop van tijd de bak en het voedsel telkens een stukje verder van de kast af zetten maar nog wel in het zicht. Dat kan ook bijdragen aan een snelle gewenning. Maar geduld is de oplossing, de kat heeft tijd nodig.

Antwoorden (2)

Je hebt het kitten helaas veel te vroeg in huis gehaald. Met 15 weken had je een kitten gehad die sociale omgangsvormen van moeder en nestgenootjes heeft geleerd. Het kitten, en ook jullie, hadden daar de rest van z'n leven profijt van gehad.
Ook was het beter geweest tegelijk een broertje of zusje mee te nemen, zodat ze gezelschap hadden en zich aan elkaar op konden trekken.
Wellicht kan het katje nog een tijdje terug naar de moederpoes?
En/of kunnen jullie er nog een nestgenootje bij nemen?
Als dat niet mogelijk is, laat het diertje dan met rust. Ga er niet bij liggen, maar laat het uit zichzelf naar jullie toekomen. Praat rustig, maak geen onverwachte bewegingen. Op afstand tot spelen verleiden met een touwtje is prima.
En verder: geduld, geduld, geduld.
Rieneke1
een jaar geleden
VraagAntwoord66
een jaar geleden
Te vroeg vind ik een rare term. Overal op internet staat vanaf 8 weken (waarbij 7 weken wettelijk verplicht is). Als de kitten langzaam is met leren, dan wordt er 12 weken aangeraden, maar dat is dus niet het geval.
Niet iedereen kan zomaar twee katten in huis nemen. Er is wel net lichte progressie. Hij kwam onder de kast vandaan toen ik ernaast zat en bewoog echt zijn hoofdje naar mijn hand toe (als in: wil je mij aaien) en daarna begon hij te spelen met het touwtje.
Rieneke1
een jaar geleden
@Vraagantwoord66 , er wordt her en der idd slechte voorlichting gegeven, en idd kan niet iedereen twee katten in huis nemen, maar ik wilde je het toch ter overweging aanbevelen.
Ik baseer mijn antwoord op het feit dat je kat volgende week pas zijn eerste enting krijgt, en met 12 weken de tweede. Pas een paar weken daarna heeft hij een goede weerstand opgebouwd, en dat is wel van belang bij zo'n stressvolle situatie als verhuizen, weg bij moeder.
Verder zitten kittens tussen week 8 en week 13 in de tweede socialisatiefase, waarin ze leren omgaan met frustratie en leren rekening te houden met anderen, oa. Je kan je voorstellen dat het fijn is als je kitten dit onder de knie heeft. Bij kittens die te vroeg uit het nest zijn gehaald zie je vaker gedragsproblemen op latere leeftijd.
Abcde
een jaar geleden
Op het internet is ook te vinden dat het opvolgen van Rieneke 1 verstandig is.
https://stichtingkittenopvangweba.nl/informatie/wanneer-een-kitten-bij-zijn-moeder-weg/
HeerVoldemort
een jaar geleden
@VraagAntwoord66, je weet dat Rieneke's expertise katten en vogels is? @Rieneke, kan je een kitten zomaar (tijdelijk) terug doen naar de moederpoes? Binnen hoeveel tijd kan dat?
Rieneke1
een jaar geleden
@Heer Voldemort dat kan prima, zelfs na weken ook. Ik ben idd kattengedragsdeskundige, maar ik vrees dat ik niet het wensantwoord heb gegeven. Overkomt me wel vaker helaas. Toch probeer ik altijd advocaat voor de katten te zijn.
Als je niet wil dat de kitten zich verstopt onder de kast (een veilige schuilplaats zoekt), dan zou je een (tijdelijke) plint om de kast kunnen plaatsen. Maar zorg er dan wel voor dat de kitten een andere veilige schuilplaats heeft.
een jaar geleden