Liggen de kittens goed?

Moederpoes is 18/02 bevallen van 3 kittens. Ik heb ze kunnen verplaatsen in een doos en daar lag ze 4dagen zonder probleem.
Nu had ze deze morgen de kittens verplaatst op een stoffenopbergmand onder bed. Hier was niet genoeg plaats, is veel te hoog ze komt tegen de lattenbodem zan geen ruimte om melk te geven.
Ik heb het laken van de doos op de grond gelegd met enkele lakens handdoeken en kussens onder. En helemaal onderaan een karton. Dit accepteert ze, maar ik ben maar bang dat de kittens te hard gaan kruipen en op de grond belanden en dat is heel ijskoud.
Ze hebben wel een groot oppervlakte dat zo goed mogelijk is afgebakend tegen de lattenbodem aan dat er weinig kans is dat ze er uit geraken.
Maar ik krijg ze langs geen kanten in een doos. Ze wil onder bed blijven sleept haar kittens steeds weer onder bed.

Vanaf morgen is er in de voormiddag niemand bij haar int oog te houden. En zeker nu ze zich ook nog regelmatig naast het nest onder bed. Ik moet haar regelmatig terug naar het nest sturen.

Eten en water liggen bij haar nestje aan de deur ligt haar kattenbak.
Wat kan ik nog doen?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.2K
tinus1969
2 jaar geleden
Ik denk dat moederkat vooral geen bemoeienis van jou wil en daarom onder het bed zit verstopt.
BonBonvanJohn
2 jaar geleden
Zet een voor de kittens afgesloten bench neer afgedekt met dekens wat al in de antwoorden stond. Maar zorg wel dat de moeder hier wel zelf in en uit kan. Kijk uit dat moeders niet al te beschermend wordt voor haar kittens, zeker als dit haar eerste nestje is. Hierdoor zou ze later vijandig gedrag kunnen gaan vertonen, richting eventuele andere huisdieren maar ook mensen. Spreek uit ervaring

Antwoorden (2)

Blijkbaar voelt moederpoes zich niet veilig. Jij kan wel een doos op een bepaalde plek gepland hebben, maar als ze zich daar niet prettig in voelt houdt het op.
Het beste is meerdere beschutte plekken te maken, door het huis verspeid. Heb je een bench die je af kan dekken met een deken? Kan je kastdeuren openzetten? Hoe beschutter hoe beter.
En laat poes zoveel mogelijk met rust, tot de kittens 3 weken oud zijn.
Dan begint namelijk de eerste socialisatiefase die tot week 8 duurt.
In die periode moeten de kittens veel in aanraking komen met dingen die ze onder de mensen tegenkomen, op een positieve manier. Het is dan van belang dat ze niet op een afgelegen plek liggen, en ze moeten regelmatig in handen genomen worden enz enz.
Maar dat is dus van later zorg: voor nu rust in de tent!

Ook van later zorg, maar wel van belang: laat de kittens minstens tot week 12 bij moeders blijven, liever nog een paar weken langer.
Rieneke1
2 jaar geleden
Zij ziet dit als haar onderkomen om haar kittens te voeden en te verzorgen.
Katten kunnen erg eigenzinnig zijn hoe daar rekening mee.
Geniet ervan als ze haar kittens opvoed geloof mij het komt goed.