Ik heb baby konijntjes gekregen, wat moet ik nu doen?

mijn dwergkonijn is vandaag bevallen van baby konijnen, ik weet niet veel over (baby) konijnen en weet ook niet hoe ik deze baby konijnen met verzorgen. zouden jullie me kunnen helpen of advies geven!?

2 jaar geleden
2K
Pieterke
2 jaar geleden
Er zijn op internet meerdere fora voor konijnen, o.a. deze: https://www.bunnybunch.nl/forums/. Kijk daar eens op.
TurfGraver
2 jaar geleden
Papa uit de hok en mama doet de rest.

Antwoorden (1)

Handmatig voeden: Geef de eerste 24 uur nog geen melk, maar geef elke 3 uur 1 à 2 ml. van een elektrolytische oplossing (‘s nachts hoeft dit niet).
Het beste kun je een 1 ml. spuitje gebruiken, of een druppelaar, zoals bij een flesje oogdruppels zit. Spuitjes (dit zijn gebruikte injectiespuitjes zonder naald) kunnen bij de dierenarts verkregen worden. Slim is om meteen 2,5 ml. spuitjes mee te nemen. Het is echter riskant om zo via een spuitje te voeren i.v.m. beschadiging van het bekje, of verslikken. Er moet dus een speentje op het spuitje. De meeste speentjes zijn ongeschikt voor pasgeboren konijntjes en beschadigen het mondje. Stichting KonijnenBelangen heeft speciale speentjes voor de kleine konijntjes.

De goede manier
Moeder konijn gaat voor het voeden altijd boven de konijntjes staan, en de babykonijntjes drinken op hun rug. Leg voor het voeden de konijntjes dus op hun rug op de schoot, maar niet te plat, want dan kunnen ze zich snel verslikken, en houd ze tijdens het voeden warm.
Meestal willen de jonge diertjes in het begin niets drinken en is het moeilijk om het spuitje in het mondje te krijgen. Forceer niet want het mondje is teer en raakt snel beschadigd. Het kan gaan bloeden en de wondjes kunnen gaan ontsteken. Probeer heel voorzichtig aan de zijkant van het mondje het spuitje met speentje naar binnen te brengen.

Na de eerste 24 uur kun je overgaan op het geven van speciale melk die verkrijgbaar is bij
Stichting KonijnenBelangen, klik hier . Een schema voor de te geven hoeveelheden wordt meegeleverd. Babykonijntjes kunnen zelf nog niet goed plassen, daarom moet er na elke voeding met een stukje toiletpapier over het plassertje gewreven worden, dan komt er vanzelf urine uit. Keutelen kunnen ze wel zelf.
fremar
2 jaar geleden
Rieneke1
2 jaar geleden
Het zijn toch geen weesjes? Die moeder is aanwezig, en ik lees niet dat ze de kleintjes heeft verstoten.