Poes blaast en gromt naar kitten, wat kan ik daaraan doen?

Hai, ik heb een probleem en ik hoop dat iemand antwoorden voor mij heeft. Sinds ongeveer een maand heb ik een kitten er bij genomen. Het leek er op dat mijn poes van net 4 zich verveelde en vooral als ik dan overdag weg ben leek het me leuk voor haar om er eentje bij te doen. Hij is hier ongeveer een maand en het leek steeds beter te gaan. Ze eten vredig samen en ze spelen samen. Het spelen komt van beide kanten zij rent op hem af en hij op haar. Het probleem alleen is dat als ze spelen dat ze uit het niets gaat grommen en blazen naar hem terwijl er niks raars gebeurd en zij hem op dat moment juist uit daagt. Als ik bijvoorbeeld daarna naar haar toe loop gaat ze zelfs grommen naar mij. Terwijl ze hiervoor nog nooit in haar leven heeft gegromd.. Feliway lijkt iets te werken. Het zijn trouwens allebei Ragdolls. Had echt gehoopt dat het dikke vriendjes gingen worden want dat hoor je vaak bij Ragdolls. De kitten wil graag aandacht van haar geeft haar kopjes.
maar je ziet dat ze daar dan geen zin in heeft en dan weg loopt.

moet ik mij zorgen maken of kan iets doen?? Hopelijk kan iemand mij gerust stellen of heeft iemand een gouden tip. Groetjes

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Hier is zo te horen heel veel fout gegaan.
Als je katten wil matchen, dan is het van belang op een aantal zaken te letten: het best zitten beide dieren in dezelfde leeftijdsfase: meer dan 2 jaar verschil in leeftijd is niet wenselijk.
Best selecteer je ook dieren met een gelijkaardig karakter.
Dan nog een valkuil: een kat die van jongs af aan als binnenkat alleen heeft gezeten, raakt na een paar jaar zo sociaal gedepriveerd dat hij of zij niet meer aan andere katten kan wennen.
En dan het allerbelangrijkste: zet niet de nieuwe kat plompverloren bij de oude, zo van hier is je nieuwe vriendje.
Bij katten is het van het grootste belang ze rustig aan elkaar te laten wennen, en daar ook echt alle tijd voor te nemen.
Voor nu zou ik even teruggaan naar af, en de katjes apart zetten en een langzame socialisatie opstarten. Overhaast niets en laat de dieren het tempo bepalen.
Eventueel kan een gedragstherapeut (gediplomeerd en met ervaring) je desgewenst begeleiden. Succes!

Ik ga even een linkje voor je zoeken.
https://blog.lekkerinjevacht.com/katten-aan-elkaar-laten-wennen/
Toegevoegd op 08 november 2021 21:19: tekst
Rieneke1
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Hai dankjewel voor je reactie, het is wel zo dat het alleen gebeurd tijdens het spelen verder zoeken ze elkaar gewoon op en gaan ze gewoon naast elkaar zitten. Zelf zat ik nog te denken misschien gebruikt die kleine zijn tandjes of nageltjes veel tijdens het spelen.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Bedankt voor het linkje ik ga het even goed doornemen!
Rieneke1
2 jaar geleden
Het is niet altijd makkelijk voor de eigenaar de kat te "lezen".
Grommen en blazen, en zelfs grommen naar jou, klinkt toch echt of je kat flink gestresst is helaas...
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Is ook moeilijk af te lezen inderdaad… vind het zielig want het ging zo goed en nu ineens niet meer. Ik kan alles met dr doen altijd zo lief en aanhankelijk behalve als hij druk in haar buurt is. Ik ga toch even een katten gedragsdeskundige raadplegen. Bedankt voor je reactie.
Rieneke1
2 jaar geleden
Dat is wellicht een goed idee. Een goede komt bij je thuis om uitgebreid de situatie te evalueren, maakt in overleg met jou een behandelplan, en begeleidt je hierbij. Succes!