Hoe krijg ik mijn kat naar een andere slaapplaats?

Ik heb 2 jaar geleden tijdelijk een kat opgevangen. De baas wilde hem uiteindelijk niet meer terug dus hij is bij mij gebleven. Hij is gecastreerd en 8 jaar oud.. hij kan naar buiten maar doet dat maar heel af en toe een paar minuten.
Hij slaapt op de rand van mijn lederen kuipstoelen..(als ik weg ga of ‘s nachts dek de andere stoelen af want hij helpt ze naar de fillistijnen.) de bekleding van de stoel waar hij altijd op ligt is als een vergiet met vele kleine gaatjes. Dit komt omdat hij zich vastgrijpt als hij van de rand af valt, wat soms wel
10 keer per uur gebeurt.. dag en nacht.. Ik schrik er vaak meerdere keren door wakker.
Hij draait om en springt er meteen weer op..
Heb hem met lekkers naar andere plekken proberen te lokken, krabpaal met plateautjes en hangmatten, kattenmandjes, fleecekleden in de stoelen en op de bank.. niks werkt..Hij kan ‘snachts ook op mijn bed, de deur staat open maar dat doet hij niet. Ik weet niet meer wat ik moet doen..

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.1K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Is het een idee om de rand van de stoel wat minder aantrekkelijk te maken ? B.v. door er iets neer te leggen wat ongemakkelijk ligt.
Of iets van een opstaand randje te fabriceren waardoor je kat er niet meer zo snel vanaf valt ?
Rieneke1
2 jaar geleden
Ga ajb niet zorgen dat de stoel onbruikbaar voor hem wordt voor je een alternatief hebt gevonden. Is de kat trouwens onlangs nog gezien door een dierenarts?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Op dit moment ligt hij op de rand van de stoel waarin ik zit..ik hou mijn arm van de leuning af zodat hij zoveel mogelijk ruimte heeft.. Zodra hij in slaap sukkelt, kiept hij er echter af.. Hij springt direct weer terug op de leuning.. Ben ik er niet dan pakt hij “zijn” stoel en ben ik er wel dan ligt hij bij mij op de rand van de stoel.. Het effect is hetzelfde.. tig keer eraf vallen en er weer opspringen
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
@Rieneke1
"Heb hem met lekkers naar andere plekken proberen te lokken, krabpaal met plateautjes en hangmatten, kattenmandjes, fleecekleden in de stoelen en op de bank.. niks werkt..Hij kan ‘snachts ook op mijn bed, de deur staat open maar dat doet hij niet." Alternatieven genoeg, lijkt me... ?!?
Rieneke1
2 jaar geleden
@Ozewiezowozewie...Blijkbaar denkt de kat daar anders over. Te klein, te laag, te onrustig, enfin er mankeert blijkbaar toch iets aan. Dan kan je de kat het wel onmogelijk maken op zijn eigen plek te slapen/liggen, maar erg katvriendelijk is dat niet.
Rieneke1
2 jaar geleden
@Koosje11 Is de kat onlangs nog gezien door een dierenarts? Sowieso is het verstandig bij katten van 8 jaar en ouder regelmatig een seniorencheck te laten doen. Ik vraag me af of er voor dit gedrag een medische oorzaak is.

Antwoorden (1)

Hang een krant over de plaats waar je hem weg wil hebben. Eventueel vastzetten met een stukje schilderstape.
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Hij gaat er gewoon bovenop zitten..
Wil weg hebben suggereert dat hij er niet mag zitten.., Dat is het niet.. hij blijft er gewoon keer op keer vanaf vallen.. Heb ook zo’n zelfde stoel met stoffen bekleding, lekker voor de katten dacht ik, Die heeft hij 1 avond geprobeerd en nadat hij er tig keer vanaf gevallen was is hij terug gegaan naar “zijn” stoel..