Hoelang is een konijn dood als er maden opzitten?

Mijn konijn zit afgeschermd in een groot hok. En een ren waar normaal niets door kan want er is draad over gespannen. Ik ging zonet kijken of alles oké was, zoals ik elke ochtend en avond doe, en er ligt gewoon een dood baby konijn (6 weken).. het baby konijn ligt bij haar in het hok, mijn konijn is alleen dus kan normaal niet zwanger zijn. Het babykonijn heeft wonden op haar rug met wormpjes in. Ik begrijp er echt helemaal niets van!!!! Iemand die weet hoe dit kan komen??? Wij dachten een roofvogel maar er zit draad over het hok dus dit kan niet... Of heeft mijn konijn dit baby konijntje zo verwond?? De rug heeft een kleine wonde van 1cm. Lijkt me dus ook geen wonde waaraan ze zou kunnen sterven.

2 jaar geleden
1.7K
Rieneke1
2 jaar geleden
Maden kunnen ook op een levend konijn zitten. Myasis.

Antwoorden (1)

Ongeveer 24 uur.

Bromvliegen komen zeer snel op een dood lichaam af. Wanneer zij het gevoel hebben dat het een geschikte plek is om eieren te leggen, begint de volwassen vrouwelijke bromvlieg met leggen. Zij legt clusters van honderden eieren in natuurlijke lichaamsopeningen, zodat de eieren vochtig en beschermd blijven.
Hoe snel de maden op de wereld komen hangt af van het type vlieg, het seizoen, de temperatuur, weersomstandigheden, relatieve luchtvochtigheid, en enkele andere variabelen.
Het is dus variabel. Volgens Rieneke1 kan het ook veel sneller: maden zie je vaak ook op een levend dier, dat kan zich heel snel ontwikkelen als het redelijk warm is. Dus ook een dier dat pas een half uur dood is kan al onder de maden zitten.
SimonV
2 jaar geleden
Rieneke1
2 jaar geleden
Die 24 uur klopt niet. Maden zie je vaak ook op een levend dier, dat kan zich heel snel ontwikkelen als het redelijk warm is. Dus ook een dier wat pas een half uur dood is kan al onder de maden zitten.