Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom maakt mijn hamster een tweede nest

ik heb een klein huisje voor hem, en nu maakt hij tusen de wand en het rand een soort nest
(meet niet of het een mannetje of vrouwtje is)

Toegevoegd na 3 dagen:
laat maar, het was een plasnest

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit is heel normaal voor hamsters. Ik heb zelf jarenlang hamsters gehad. Ze vinden het prettig om meerdere slaapplekken te hebben. Ze maken bijzonder inventieve bouwwerken met hun zaagsel en alles wat je ze aanbiedt als materiaal. Geef maar eens een wc-rolletje, papierenzakdoekje of katoenen wattenbolletjes, de dierenwinkel verkoopt ook speciale hamsterwol. Ze trekken de materialen helemaal uit elkaar en bouwen hiervan meerdere nestjes. Dit is geen teken dat ze zwanger zijn (hoewel dit bij een vrouwtje natuurlijk wel zou kunnen, mits ze in contact is geweest met een mannetje de afgelopen dagen), dit is gewoon onderdeel van een dagelijks patroon. Hamsters zijn nachtdieren en willen overdag gewoon een comfortabel slaapplekje. Je kan nog zoveel huisjes aanbieden. Wat de hamster doet besluiten wat nu de beste plek is voor zijn nest, weet ik niet. We kunnen niet in die koppies kijken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Meeste dieren verwachten dan kleintjes, maar misschien wil ze onderverhuren aan Poolse hamsters ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even zonder gekheid, ik heb jaren tamme ratten gefokt en ik kan je vertellen dat die ook overal nestjes uit de grond stampen.
Waarom? Misschien trekt zijn huisje hem gewoon niet zo en legt hij gewoon een 'tuintje' aan.
Niets om je zorgen over te maken, het is heel normaal voor knaagdieren om meerdere 'hangouts' te hebben.

Als je hamster zwanger is dan merk je dat heel goed. Ze word een stuk dikker en je kunt kleine bobbeltjes in haar buik voelen.
Maar als je hamster alleen in haar kooi zit, en je haar al langere tijd hebt, dan is dat niet eens een optie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze hamster maakte een nestje om te sterven.
We hebben nu een nieuwe.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding