Mag ik mijn gezonde, maar oude kat laten euthaniseren?

Ik ben opeens ernstig alergisch voor mijn kat, netelroos, er is maar 1 oplossing, kat moet weg. Hij is oud, maar gezond, kan ik m een spuitje laten geven, zodat ik zelf afscheid kan nemen? Of moet hij naar een asiel, waar hij een maand ongelukkig op zijn doos zit te wachten in een vreemde omgeving. Werkt een DA hieraan mee, of mag hij een gezonde kat niet doden?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
3.1K
Ritsuka
2 jaar geleden
Vraag aan je dierenarts of hij/zij iemand weet die je kat zou willen overnemen.
Rieneke1
2 jaar geleden
Wat noem je oud? Ik vind er nogal een verschil in zitten of je het hebt over een kat van 15 of van 21. Sowieso zou ik eerst alle moeite doen een ander huisje voor het dier te zoeken. Er zijn heel wat facebookgroepen waar je een oproep kan plaatsen. Ook Nextdoor is een goede mogelijkheid een oproep te plaatsen.
Sharonves
2 jaar geleden
Je wilt hem niet meer dus de oplossing wat jij passend vindt is hem in te laten slapen??
Z512099
2 jaar geleden
Geen enkele dierenarts gaat een gezonde oude kat zomaar euthanaseren.
Probeer een goede thuis voor uw oude kat te vinden, hij mag niet boeten met zijn leven omdat u plots allergisch wordt.
Succes!
Pieterke
2 jaar geleden
Weet je wel zeker dan dat het door je kat komt? Netelroos kan meerdere oorzaken hebben.
Heb je niet een vriend of vriendin die een tijdje voor de kat kan zorgen? Dan kun je zien of je netelroos dan minder wordt of verdwijnt. Daarna kun je eventueel naar een andere oplossing zoeken.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Wat zijn de opties voor een kat wanneer zijn of haar eigenaar hem/haar niet meer wil. Omdat het leven voor de kat dan opdragen wordt, kan de eigenaar het beste contact opnemen met zijn huisarts en met spoed een aanvraag indienen voor actieve euthanasie. Voor zowel baasje als huisdier is er een onhoudbare situatie ontstaan. Echter doordat de baas verantwoordelijk is voor zijn huisdier, zal de baas pas op de plaats moeten maken. Spijtig, maar zo loopt het soms.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
*opdragen = ondraaglijk

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet.
Alleen wanneer een dier geen dierwaardig leven meer kan leiden, is euthanasie gerechtvaardigd. De term ‘dierwaardig leven’ heeft echter geen algemene definitie. In grote lijnen kan gesteld worden dat een dier geen dierwaardig leven meer heeft als:
- Het zelf geen initiatieven meer neemt om te bewegen, te eten en contact te hebben met andere dieren, de eigenaar en/of de omgeving;
- Zich niet meer bewust is van afwijkend gedrag (bijvoorbeeld in eigen uitwerpselen blijft liggen);
- Ernstige en langdurige pijn heeft die niet (voldoende) te bestrijden is.
SimonV