Wat is er illegaal aan puppiehandel?

Hoor zojuist weer een item op TV over illegale hondenhandel. Maar wat is daar illegaal aan dan? Heb ik een vergunning nodig om een hondje te fokken? En als ik er een koop in België of Polen, en die hier probeer te verkopen via Marktplaats, welke wet overtreed ik dan?

2 jaar geleden
1.9K
jodyenboyke
2 jaar geleden
Je maakt je meestal schuldig aan dierenmishandeling. De moederhond heeft geen normaal leven, de pups groeien op in een donkere schuur waardoor ze al een enorme ontwikkelingsachterstand en mogelijk gedragsproblemen krijgen, ze zijn niet gesocialiseerd. De pups worden te vroeg ingeent waardoor entingen niet goed aanslaan en deze pups dus grote risico's op het krijgen van o.a. Parvo en pups mogen pas met 16 weken de grens over. Al met al hou je misstanden die er zijn in stand. Je maakt misbruik van een dier wat er schattig uit ziet en daardoor goed verkoopt. Een goede fokker (ook in het buitenland) spaart kosten nog moeite om een pup op te laten groeien en zorgt dat de pup een gouden mandje krijgt bij de juiste baas. Dit begint al voor dat er een nestje geplant staat. Vader en moeder hond worden geselecteerd op gezondheid en gedrag, en of er een goede match is qua afstamming. Aandacht voor dit probleem is er nu gelukkig wel!
teusvh
2 jaar geleden
Ja, ik weet hoe het werkt. Maar wat is er illegaal aan de HANDEL? M.i. is er geen wet die dat verbiedt. Als ik dieren mishandel is dat een overtreding van de wet, en als ik een zieke hond verkoop (zonder dat er bij te zeggen), kan ik privaatrechtelijk een probleem krijgen. Maar iemand die slechte auto's verkoopt noemen we toch ook geen illegale handelaar?
Heb je een vergunning nodig om hondjes te mogen verkopen?
Of is hier sprake van slordig en onzorgvuldig (maar wel ingeburgerd) juridisch taalgebruik?
Z512099
2 jaar geleden
Als je een hond probeert te verkopen via Marktplaats overtreed je de wet van de Fatsoenlijkheid.
Een hond is geen auto.

Antwoorden (2)

Wat er allemaal illegaal is aan illegale puppie-handel? Inteelt, vervalste documenten, verkoop van zieke puppies, import van ongecontroleerde puppies, en zo zijn er nog wel meer illegale activiteiten.
Maar als jij een eerlijke puppie koopt met de juiste bijbehorende papieren, dan mag jij die hier gerust verkopen (adverteren op marktplaats wekt wel argwaan).
2 jaar geleden
Zoals de vraag is gesteld, is het antwoord: niets. Puppyhandel is niet illegaal zolang die bedrijfsmatig of als hobby volgens de regels wordt uitgeoefend..
Maar... de toelichting bij de vraag heeft niet betrekking op de puppyhandel als zodanig maar op de misstanden die zijn geconstateerd in de puppyhandel. Er zijn misstanden en daar gaan de tv-uitzendingen over. Die gaan over het veel voorkomende liegen en bedriegen in de puppyhandel. Met name ook over de import van puppy's die jonger blijken te zijn dan de bijbehorende papieren laten zien..
Tweedehands auto's verkopen is ook niet illegaal. Ook dat is legaal en kan bedrijfsmatig of als hobby worden uitgeoefend. Maar je moet je wel aan de regels houden. Dus geen km-standen terugdraaien of ernstige schade verbloemen, om maar iets te noemen. Liegen en bedriegen mag niet, mag nooit.
We hebben het met de term 'illegale puppyhandel' niet over slordig en onzorgvuldig juridisch taalgebruik. Als deze term wordt gebruikt dan hebben we het over fokkers/fokbedrijven die zich niet aan de regels houden. Dan kun je illegaal (= onrechtmatig) noemen.