Wat is het verschil tussen kleur en aftekening in het GROKHA signalement?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3K

Antwoorden (2)

Kleur is de algemene kleur van het paard, dus bruin of zwart.
Aftekening(en) zijn de witte vlekken die op een paard voor kunnen komen, bijvoorbeeld een bles.

www.bokt.nl/wiki/Aftekening
Combinaties
Een paard kan een kol, bles of sneb gescheiden van elkaar hebben op zijn hoofd; dan worden deze ook apart van elkaar beschreven. Maar een paard kan de verschillende aftekeningen ook 'aan elkaar' hebben. Wanneer de ene aftekening overgaat in de andere, bijvoorbeeld een kol overgaande in een bles, spreekt men bijvoorbeeld van een 'kol overgaande/ doorlopende in een bles'. Daarbij worden natuurlijk nog eventuele soorten, maten en bijzonderheden vermeld.

Een kol, bles en sneb 'aan elkaar' worden samen als 'volledige bles' beschreven.
===
Onderstaande tweede paard:
Kleur: bruin
Aftekening: Smalle bles
Toegevoegd op 09 april 2021 19:41: bron, tekst
Plaatje bij antwoord
3 jaar geleden
Het woord GHROKA(o) heeft op zich geen betekenis, maar dient als hulpmiddel voor het opstellen van een signalement
De letters van het woord staan voor de volgende beschrijving:
G = geslacht
H = hoogte
R = ras
O = ouderdom
K = kleur
A = aftekening
De kleur is dus een onderdeel van het signalement.
De aftekening gaat om de vorm van de gekleurde vlekken.
Toegevoegd op 09 april 2021 21:13: tekst