Hoe leer ik mijn hond alleen zijn zonder te janken?

Hoi, ik heb een maand geleden een hond geadopteerd van een kennis.
Ze is 5 jaar, ze is goed opgevoed, was heel veel buiten met 2 andere honden en zeker niet mishandeld.
Ze kent me ook al langer dan een maand en is ondertussen heel hecht aan mij.

Maar ik heb toch enkele problemen met haar.
Ze is heel aanhankelijk. Ze volgt me overal en wanneer ze alleen is jankt ze heel erg luid. (wanneer ik naar boven ben, forceert ze de deur. Als ik even in een andere ruimte ben, en ze in haar bench zit, maakt ze deze kapot. Als ik haar even in de omheinde weide steek, omdat ik denk dat buiten lucht goed is, springt ze over de hoge hekken). precies of ze verlatingsangst heeft.
Verder steekt ze soms haar staart weg, alsof ze bang is voor iets. Maar ik vind geen reden waarom ze bang zou zijn.
Ik wandel elke morgen een halfuur met haar, en dan in de namiddag soms nog eens.
Ik leer haar stilaan nieuwe regels, ik ben momenteel thuiswerkend, dus als ik werk moet ze in haar bench. Ze is er heel rustig zolang ze mij ziet, toch houdt ze me constant in de gaten. In mijn pauzes laat ik ze vrij en houd me met haar bezig.
Wat opvallend is is dat ze heel rustig is in de auto, wanneer ik even weg ben (max. 15 min.), slaapt ze, en is niet op de uitkijk wanneer ik terug ben.
Ik ben binnenkort weer gaan werken, dat is max een halve dag per 2 dagen dat ik weg ben.
Ik ben bang dat ze deuren zal kapot maken, of voortdurend zal janken, tot vervelends toe bij de buren. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Jouw hond heeft duidelijk verlatingsangst en ik vind dat niet vreemd. Ze is uit haar vertrouwde omgeving weg gehaald bij andere honden en komt in een nieuwe huis, nieuwe baas en nieuwe omgeving. Echte verlatingsangst is heel moeilijk om weg te trainen, je zou er zelfs beter advies bij een gedragsdeskundige bij kunnen halen.
jodyenboyke
3 jaar geleden
Rieneke1
3 jaar geleden
Los van je prima antwoord: het lijkt me goed als de hond haar energie wat kwijt kan, en 2x per dag een half uur uitlaten klinkt wel heel mager, zeker als ze zoveel in de bench moet zitten. Triest verhaal...
Ivana
3 jaar geleden
Ben het volkomen met Rieneke eens. Deze hond moet per dag minstens 2 uur naar buiten, waarvan 1 uur onaangelijnd. Hond in de bench zou niet nodig moeten zijn. Een hond die langzaam en rustig gewend is enige tijd alleen thuis te zijn en niet meer in zijn puberale kauw-periode zit, moet los in huis of in de keuken met mand kunnen blijven.
Maar voor de training zal hulp nodig zijn van een professional. Sterkte.
Dit klinkt inderdaad als verlatingsangst. ( https://www.youtube.com/watch?v=DOV_rB4OOik ) dit is een video van Victoria Stilwell, ze is een hondentrainer uit Amerika. Hier beneden zal ik nog een link van eenzelfde geval zetten. Misschien is het een goed idee om speelgoed voor je hond achter te laten, iets waarmee deze lang bezig zal zijn. En als echt niks lukt, op zoek gaan naar een hondentrainer in Nederland.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je gaat naar buiten zodat hij denkt dat je weg bent. begint hij te janken ga je terug naar binnen. Je blijft dit doen tot dat hij niet jankt,dan beloon je hem.als hij verschillende keren na elkaar dit doet en hij doet niets, dan ben je goed bezig.
TIPS:
-doet hij het goed beloon hem dan
-steek er veel tijd in