Moeten puppies altijd een stamboom hebben?

Hallo, sinds enige tijd ben ik op zoek naar een hond. Nu ben ik bij sommige fokkers tegen gekomen waarbij de pups geen stamboom meekrijgen. Er staat dan bijvoorbeeld: geen afstamming maar wel in te zien van de hele familie en zij zijn allemaal goed gekeurd. Is dat oké? Of moeten pups altijd een stamboom bij zich hebben?

P.S. Dit zijn geen fokkers die ik heb gevonden via marktplaats of puppyplaats of dergelijke

3 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (2)

Veel pups hebben geen stamboom. Soms is er een moeder zonder stamboom, of soms de vader, maar het kan ook dat beide ouders geen stamboom hebben.
Als de afkomst niet geregistreerd is, kan er geen stamboom afgegeven worden.
3 jaar geleden
Lilaliesje
3 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Maar is het wel 'oke' om een puppy zonder stamboom te nemen?
Rieneke1
3 jaar geleden
@Lilaliesje als het een kruising betreft, waarom niet? Een rashond blijft een gok.
Als je op zoek gaat naar een gezonde pup, met of zonder papieren, is het altijd van belang dat je eerst minimaal 1x voordat de puppy's mogen vertrekken, mag komen kijken en dat de pup in huiselijke kring opgroeien, pups die allerlei verrijking krijgen in de kennel zoals speelgoed e.d. zorgt ervoor dat ze stabiel opgroeien. De moeder moet altijd aanwezig zijn en zodra er meerdere honden of nesten zijn, moet je weg wezen. Dan heb je te maken met broodfok over het algemeen. Als je kiest voor een rashond en er worden geen stamboekpapieren aangevraagd, informeer dan waarom dat is! Een goede fokker is open over alle zaken die er toedoen. Bepaalde rassen hebben nu eenmaal soms erfelijke ziektes en de rasvereniging stelt dan hoge eisen om stamboekpapieren te kunnen aanvragen. Er moet dan bijv. naast foto's van elleboog en heupen van de moeder en vader hond overlegt worden, testen op oogafwijkingen en tegenwoordig ook DNA afname van het nest. Dit brengt hoge kosten mee voor de fokker en uiteindelijk dus ook voor de pups. Uiteraard zullen er ook gewoon pretnestjes zijn die goed voor de pups zorgen maar wees alert, ook pups uit de broodfok krijgen een gezondheidsverklaring van een dierenarts mee...
jodyenboyke