Waarom zou je nog een nestje pups of kittens bij je hond of kat willen, terwijl er zo veel dieren een baasje nodig hebben?

De asiels barsten uit hun voegen door alle honden en katten. Mij lijkt het dan geen logische keuze om een nestje te willen bij je hond of kat. Laat mensen eerst eens in een asiel gaan kijken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Omdat mensen puntje bij paaltje bijna altijd zullen kiezen voor de gevolgen op korte termijn (een lief jong beessie) en niet nadenkt over de lange termijn (weer zoveel dieren erbij waar een goed tehuis voor jarenlang voor moet worden gevonden).
Bij fokkers ligt dat wellicht iets anders ; daar speelt ook geld nog een rol. Maar bij mensen die zo graag en nestje jonge vuilnisbakkies of poesjes willen hebben, is het alleen de eerste paar weken die invloed heeft op de beslissing.
Zelf heb ik altijd afdankertjes gehad, en dat bevalt uitstekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
plusje marleen, ook hier veel afdankertjes.
fijne dieren!

Andere antwoorden (8)

Omdat je een jong diertje wil, of omdat je een rasdier wil. Daarnaast zijn er nou eenmaal veel dieren in het asiel met 'problemen', niet iedereen zit daarop te wachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is echt grote onzin,er zitten veel goede dieren van mensen met "problemen" in de asielen. De min is niet van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zitten in het asiel toch veel dieren die dieet hebben, of die door hun vorige eigenaar 'vreemd' zijn behandeld. Je wil gewoon het risico niet lopen.
Zelf hebben wij veel dieren uit het asiel gehaald, en sommige hadden erge problemen. Een paar jaar geleden hebben wij een kat uit het asiel gehaald, en het koste ons toch veel moeite om een dier te vinden die voldeed aan wat wij wouden.
Ja, helemaal gelijk. Maar waarschijnlijk verhindert het 'vertederende' gevoel van zo'n nestje de gang naar het asiel..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja daar heb je gelijk in ...sommige mensen kunnen niet overzien hoe het is een beest te hebben en brengen het dier wel heel makkelijk naar het asiel.Maar ja iemand die wel voor een dier wil zorgen wil toch vanaf pup of kitten beginnen..het is ook zo lief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt helemaal gelijk! Dit geldt echter vooral voor katten. Die worden als wegwerpprodukt gezien en raken heel vaak aan de zwerf. Verder laten veel mensen ze ook geboren worden omdat ze geen geld over hebben voor sterilisatie of castratie. Met honden is het iets beter gesteld; die worden toch iets bewuster aangeschaft en die vinden altijd wel weer een huisje, ook vanuit de asiels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een heel nestje wilt dan gaat het volgens mij niet altijd meer alleen om èèn huisdier nemen. Wat de rest van je vraag betreft daar ben ik het helemaal mee eens, maar toen wij voor in het jaar graag een lieve kater uit het asiel wilden hebben die we op hun website hadden gezien moesten wij daar €150,- euro voor betalen. Ik begrijp best dat de asiels ook kosten hebben en dat je ze gechipt en ingeënt meekrijgt, maar je moet er ook maar net het geld voor hebben. Wij hebben alleen daarom toen twee jonge katjes genomen (of zij ons) omdat we die gratis konden krijgen.

Dus ik denk niet dat het altijd onwil is van mensen om geen dier uit een asiel te nemen. Bovendien denk ik dat de meeste mensen ook bang zijn om met een ander zijn ellende opgescheept te komen zitten, zo van: "Waarom zit dat dier in een asiel?" Triest maar helaas maar al te vaak waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is mijn vraag niet helemaal duidelijk. Wat ik bedoel is niet per se dat je het nest voor jezelf houdt.
Ook wanneer het de bedoeling is er een andere baas voor te vinden vindt ik dat je dus geen nest bij je hond of kat moet willen omdat de asiels al over vol zitten met een heleboel leuke en lieve honden en katten.
Rieneke1
14 jaar geleden
hen3ette, deze jonge kattjes moeten ontwormd, misschien ontvlooid, 2 maal geent, gechipt en gecastreerd.
dan ben je niet echt veel goedkoper uit toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi rieneke, dat ben ik helemaal met je eens, maar dat gaat/kan wel in fases en hoef je niet ineens het hele bedrag voor op te hoesten.
Rieneke1
14 jaar geleden
dat is waar :)
Heel veel mensen verdiepen zich nog te weinig in het wezen 'kat' of 'hond'. Ze denken vaak, dat je alleen een band kunt hebben met een dier, dat je heel jong bij je krijgt, en dat zich daardoor helemaal op jóú zou gaan richten.
Dieren die in een asiel zitten, zijn natuurlijk niet in hun goede doen. Vooral bij honden, die al langere tijd in een kennel zitten, zie je een vertekend plaatje, als je bij 'hun' kennel komt : opspringen en veel tandenblinkend keihard geblaf...Als je een hond uit z'n kennel haalt, en je gaat een eindje met hem wandelen, zie je al een héél ander beeld....
Natuurlijk moeten 2e-hands dieren even wennen in hun nieuwe gezin : iedereen kent de verhalen over verlatingsangst bij honden, en katten die de eerste weken niet vanonder het bed tevoorschijn komen, en alleen 's nachts even wat gaan eten....

Maar wat de meeste mensen niet weten : een hond of kat is heel blij met een nieuw 'eigen' mens, en zal z'n bloedende best doen het die mens zo goed mogelijk naar de zin te maken. Na een paar maanden is de band met zo'n dier nét zo hecht als je zou wensen met een bij jou opgroeiend jong diertje - bovendien zijn ze al zindelijk, en weten al heel veel, wat je je jonge dier eerst nog moet leren.....

Maar als mensen uit liefhebberij en met veel deskundigheid een nestje willen van hun eigen dier is dat zó'n toevoeging aan hun leven, dat dit vanzelfsprekend een feest is (ik heb al eens een vraag hierover uitgebreid beantwoord - zoek even 'nestje met eigen hond' op voor de vele antwoorden op die vraag)
Dus als je een dier een kans wilt geven : de grootste schatten van de meest uiteenlopende rassen wachten vol hoop op een kans....en bij een goede fokker kan het wel 2 jaar duren voor je aan de beurt bent om een pup van hen te mogen hebben.

Iedereen moet voor zichzelf die keuze maken : het eindresultaat zal hetzelfde zijn : jóúw dier is het liefste, en het mooiste, en het intelligentste, en het braafste, en het gezelligste, en zo kan iedere baas/vrouw nog even doorzingen met het loflied op......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze kat is een zwaar verwaarloosd afdankertje dat we kregen met 2.5 , en ik heb nog nooit een kat meegemaakt die ZO dankbaar is en ZO op mensen gericht. Die paar eurootjes maakt echt niet uit; huisdieren zijn tenslotte een luxe-artikel.
Rieneke1
14 jaar geleden
+1, mooi gezegd!
alleen is een nestje helaas niet vanzelfsprekend een feest.
er kan ook veel fout lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, Rieneke....de nestjes van mijn hond, die bij mijn scheiding herplaatst is, maar waarbij ik ging helpen, zijn gelukkig zó mooi en gezond geboren, dat ik er even niet bij heb stilgestaan, dat het ook minder goed kan aflopen....Zelfs de vele kalveren en lammetjes die ik bij de geboorte heb geholpen toen ik boerenknecht in Wales was, zijn allemaal goed ter wereld gekomen bij een blije moeder, dus een kortzichtig, maar misschien evengoed nu dan te begrijpen antwoord van mij....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Mijn ouders vonden het ooit nodig om onze kat kittens te laten krijgen zodat we dat eens mee konden maken: geboorte. We waren toen een jaar of 11 en zagen alle 6 kittens geboren worden. Ik moet eerlijk zeggen dat we daar toen toch best veel van hebben geleerd.

Of het nou echt een goede reden was om weer 6 kittens op de wereld te zetten terwijl de asiels overvol zitten is inderdaad een goede vraag. Gelukkig konden we 4 kittens heel snel op boerderijen plaatsen en met behulp van een katten-hatende overbuurman hielden we uiteindelijk alleen nog de oudste kitten over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat ook een goed idee is, als je toch graag een nest van een hond of kat wil, is om pleeggezin te worden. Je krijgt dan een moederpoes met kittens(die gedumpt zijn) uit een asiel. En ze groeien op in jou gezin en worden als het goed gaat geplaatst. Dus je hebt de leuke dingen ervan meegekregen, hoe het is om een nestje kittens te hebben en ze krijgen (meestal) weer een goed plekje.