Is het normaal dat een cavia af en toe geluid maakt tijdens het ademen?

Hoi allemaal,

mijn cavia van ongeveer 2 jaar maakt af en toe geluid met ademen. Het geluid is op zich niet een heel raar geluid. Het is echt een geluid dat als er iets in je neus zit, dat je niet alle lucht er gelijk door kan krijgen en dat er een beetje een rafelend geluid is. Het geluid houdt bijna nooit lang aan, ik heb meer het idee dat als er wat stof vrij is gekomen uit het zaagsel, dat hij daar dan een beetje last van krijgt.
Is er iemand die hier herkenning uit haalt of een goede tip heeft? Gelieve niet alleen een reactie achter laten met dat we het beste naar de dierenarts kunnen gaan.

Gr

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
5.6K
Pieterke
3 jaar geleden
Heb je al eens op dit forum die vraag gesteld? Daar krijg je misschien eerder een antwoord dan hier op GV. https://www.caviaforum.nl/community/

Antwoorden (1)

Cavia's horen geen geluid te maken tijdens het ademenen. Problemen met de luchtwegen zijn relatief gemakkelijk te herkennen. De symptomen, indien aanwezig, zijn meestal duidelijk. De normale ademhaling is heel rustig en geluidloos, zodat men nauwelijks kan merken dat de cavia ademt. Er is geen detecteerbare beweging van de neus en de buikspieren, en geen onnatuurlijke houding van het hoofd (bv neus omhoog of naar voren). De frequentie van de ademhaling is gemiddeld 70-80 keer per minuut, sneller bij jonge en trager bij oude cavia. Het mag niet meer dan 100 of minder dan 40 keer per minuut worden. De neus is schoon en droog, er is geen ooguitscheiding en geen korsten rondom de neus en de ogen. De cavia is alert.