Mijn hamster krabt zich heel erg vaak kan hij allergisch zijn voor zaagzel?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2K
Pieterke
3 jaar geleden
Hij kan ook mijten hebben: https://www.omlet.nl/guide/hamsters/vragen_van_hamstereigenaren/krabben/
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Pieterke
Lees het antwoord!

Antwoorden (1)

Er zijn verschillende kwaaltjes waar de hamsters gevoelig voor zijn.:
Luizen kun je soms met het blote oog zien. Ze laten hun eitjes, die eruit zien als klein schubben, achter in de vacht van de hamster. De luizen zullen voor veel jeuk zorgen bij de hamster en zijn ook overdraagbaar op mensen en andere dieren.
Een hamster kan een schurftmijtbesmetting oplopen. Je kunt dit merken als je knaagdiertje zichzelf vaak krabt en de huid schilferig is. Bij de vrouwtjes vind je de schurft meestal tussen de oren, maar bij mannetjes verspreidt de mijt zich ook verder over het lichaam. Bijvoorbeeld naar de neus, wangen, staart, geslachtsorganen en pootjes. Schurft is goed te behandelen, dus vermoed je dat je hamster hieraan lijdt, breng dan een bezoek aan de dierenarts.
Een schimmelinfectie kan lijken op schurft. De hamster krabt voortdurend en heeft korsten of schilfers op de huid. In sommige gevallen verliest de hamster ook plukken van zijn vacht en zullen er kale plekken vormen. De huid is rood en mogelijk ontstaan er blaren.
Omdat het voor en leek moeilijk is te beoordelen wat de echte oorzaak is kan je dus het beste naar de dierenarts gaan.
Zaagsel en hooi zijn de meest verkochte producten voor de kooien van knaagdieren. De kans zal dus wel heel klein zijn, dat er een allergie voor is.
Toegevoegd op 11 juli 2020 16:22: tekst