hoe heet de hamster die redelijk klein zijn en die in groepen van 2 a 3 leven ?

en wat info over hamster is ook fijn :)

Toegevoegd na 21 uur:
ik denk zelf de roborovski dwerghamster

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Als ik zo naar de beschrijving kijk heb jij het over de Roborovski Dwerghamster.

Dit is namelijk een van de weinig hamster soorten die in sociaal verband leven. In het wild leven deze dieren in een kleine groep. In gevangenschap zou ik ze koppelgewijs houden of in een mini groepje. Hou wel in je achter hoofd dat er altijd gevechten plaats kunnen vinden om rangorde te bepalen. Dit kan soms vrij heftig zijn en dan maakt het niet uit of het nu dieren zijn van het zelfde geslacht of dat het nou man/ vrouw is. Als dit gebeurt moet je ze gelijk uit elkaar halen (als het er twee zijn) je kan ze later nog een keer met elkaar proberen te koppelen, anders moet je de groep kleiner maken.

Deze hamster is afkomstig uit China, Mongolië en een deel van Rusland. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat deze hamster geen knuffel hamster is ze zijn vliegens vlug en bijna niet te hanteren, al helemaal niet als ze jong zijn. Ze vinden opgepakt over het algemeen eng en zullen proberen te vluchten. Ze zijn over het algemeen 's nachts actief, maar ze zijn als ze wat horen ook overdag soms wakker. Ze hebben veel energie en zijn nieuwsgierig het zijn daarom wel leuk om naar te kijken.

Deze hamster zijn renners en geen klimmers. Je moet een vrij groot hok aanschaffen voor deze dieren zodat ze goed hun ei kwijt kunnen, het liefst een hok met meerder molens.

Dus voor je deze hamster aanschaft moet je echt gaan kijken wat je precies zoekt als huisdier. Anders zijn er prima alternatieve te vinden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat je Russische dwerg hamsters bedoeld info heb ik niet heb nog nooit een hamster gehad
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij bedoel je geen hamster, maar een gerbil. In Mongolië leeft die in groepen.

Gerbils zijn heel geschikt als huisdier. Ze bijten zelden, alleen als ze bang zijn of pijn hebben. Ook urineren gerbils zeer weinig waardoor het vaak maar een keer in de maand nodig is om het hok schoon te maken.

Gerbils zijn qua gedrag heel anders dan hamsters. Een hamster is een nachtdier, wat betekent dat de hamster voornamelijk wakker is wanneer de meeste mensen slapen. Een hamster overdag wakker maken is geen goed idee.
Een gerbil is echter een dag én nacht dier. Het slaapt een paar uur en is dan een paar uur wakker.

Een gerbil is, mits goed gefokt, hartstikke tam te krijgen. Zo tam dat er zelfs gerbils bestaan die luisteren naar hun naam. Tamme gerbils blijven rustig op je hand zitten of lopen op hun gemakje rond. Je kunt ze rustig aaien. Als je je hand plat in de kooi legt komt de tamme gerbil meteen op je hand zitten.
Amadea
9 jaar geleden
Het zijn Chinese dwerghamsters.De Chinese dwerghamster is een langstaart dwerghamster en is geen familie van de andere kortstaart dwerghamsters. De Latijnse naam is Cricetulus griseus. Van oorsprong komen de Chinese dwerghamsters uit het noordelijke gedeelte van China en Mongolië. De Chinese dwerghamster wordt al heel lang in Nederland gehouden: al rond de jaren 1970. Dit betekent dat de Chinese dwerghamster de eerste dwerghamstersoort is die in Nederland als huisdier gehouden worden. Toch is de Chinese dwerghamster niet zo bekend als de andere soorten. Dit heeft verschillende oorzaken. De eerste jaren waren ze heel lastig te fokken. Dit omdat ze heel slecht te koppelen zijn. Nu zijn er exemplaren die je vanaf jongs af aan bij elkaar kunt laten en later koppelgewijs fokken. Ook vinden mensen de uiterlijk minder mooi. De mannetjes hebben namelijk hele grote balzakken. Ook zijn ze wat schuwer dan de andere soorten. In de kooi willen ze nog wel eens verschuilen op het moment dat je ze wilt pakken.