Onze huidige kat blijft blazen naar onze nieuwe kitten, hoe kunnen we dit oplossen?

In november 2019 hebben wij een kater van 3 jaar uit het asiel gehaald. Hij is gevonden als zwerver dus we weten niks over zijn achtergrond. Wel dat hij in het asiel in een kennel zat met veel andere katten, wat ook goed ging. Onze kat is erg aanhankelijk en daarom ook het liefst bij ons. Hij vraagt veel aandacht en wil veel spelen. Sinds januari gaat hij naar buiten maar komt regelmatig terug om even hallo te komen zeggen. Omdat mijn vriend en ik fulltime werken en onze kat daarom veel alleen is hebben we lang nagedacht om een kitten erbij te nemen als speel maatje. Afgelopen zaterdag hebben we onze kitten van 9 weken opgehaald (ook een kater). We hebben eerst het reismandje in de gang gezet zodat de andere kat kon ruiken. Hij begon gelijk te blazen dus we hebben de kitten in een andere kamer gezet. Hier slaapt hij ook snachts zodat onze kat door het hele huis kan lopen, zoals altijd. Overdag laat ik de kitten in de woonkamer terwijl ik er bij blijf.
Ik merk dat onze kat van 3 meer gespannen is sinds de komst van de kitten. Hij blijft blazen naar de kitten en ik merk dat hij langer buiten is. De eerste dag haalde hij zelfs uit naar ons waar ik erg van schrok want dit doet hij nooit. Sinds gister komt hij wel relaxter naar binnen en laat hij zich ook weer aaien door ons. Maar hij is nog niet zichzelf. Ik weet dat het veel tijd kost om ze te laten wennen en de kitten is er pas 3 dagen. Maar heeft iemand nog tips? Vooral om mijn andere kat zich op zijn gemak te laten voelen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K
bamibal
3 jaar geleden
Feliway zou kunnen helpen. https://www.feliway.com/nl

Antwoorden (1)

Allereerst is het jammer dat je je katje zo vroeg uit het nest hebt gehaald: met minstens 13 weken was beter geweest, dan had hij meer sociale vaardigheden kunnen leren. Maar goed het kwaad is helaas al geschied.
Jouw kater is al 3 en siciaal volwassen. Hij is het kittenstadium voorbij. Gelukkig is hij wel gesocialiseerd op andere katten.
Beter had je er een leeftijdgenootje bij genomen: op iets oudere leeftijd kan je ook beter beoordelen of de karakters matchen (gelijkaardig zijn).
Hoe dan ook is het altijd zaak een nieuweling rustig te introduceren: een eerste indruk kan je niet overdoen. En wees eerlijk: hou zou jij het vinden als ik ineens een kind in je woonkamer neerzette onder het enthousiast uitroepen van: hier is je nieuwe vriendje? :)

Het is echter nog niet te laat een introductie te doen: zet het kitten met z'n spulletjes per direct apart, en volg het stappenplan. Als je het nu geduldig aanpakt, zullen jij en de katten daar in de toekomst veel profijt van hebben. Succes!
Rieneke1