hoe kan ik bij jonge katjes zien of ze wat nodig hebben, te warm, te koud etc?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K
Rieneke1
3 jaar geleden
Hoe jong zijn ze? Is de moederpoes niet aanwezig?

Antwoorden (1)

Ik denk dat dit gevoelsmatig moet. Als moeder aanwezig is zal zij voor de jongen zorgen, dan hoef je daar zelf weinig achteraan (tenzij moederpoes ze verstoot of zelf ook in slechte conditie is).

Kittens slapen veel en moeten daarnaast veel geflest (is dit een officieel woord) worden, ofwel speciale kattenmelk geven met een flesje. Het is ook belangrijk om ze goed warm te houden met zachte, niet te zware kleedjes. Bovendien hoort er meer bij het opvoeden en grootbrengen van (zeer kleine) kittens dan ze warm houden en eten geven. Zindelijkheid bijvoorbeeld. Of socialisatie met andere katten / honden en natuurlijk mensen. En het afleren van krabben aan meubels en dergelijk. Als je hier zelf niet ervaren in bent is dat zeer lastig.

Mijn tip is om eens in gesprek te gaan met de dichtstbijzijnde dierenarts, asiel of een gastouder die zich heeft gericht op het opvoeden van hele kleine, jonge kittens. Zij kunnen je dan helpen met de keuze voor het juiste materiaal en tips geven om de kleintjes zo goed mogelijk te verzorgen.