Vervolg op vraag over koolmezen nestje. De meesjes in hun nestkastje hangen in de gloeiende zon! Mogen we het nestkastje verplaatsen?

Blijven de ouders de jonkies nog voeden,als we het nestkastje verplaatsen?

Toegevoegd na 15 uur:
Eigenwijs als moolkezen & kezinnetjes zijn,hebben we gisteravond toch het nestkastjr zo'n 2 meter verplaatst. Onder het toeziend oog der ouders,dat wel. Nog geen minuut later waren ze al weer druk aan het af en aan vliegen en even later hoorden we de jonkies ook weer kwetteren,waar het eerst angstig stil was geweest. Dus operatie geslaag en met de patiëntjes gaat het ook (weer) uitstekend. Allemaal bedankt voor jullie antwoorden en suggesties.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet jij toch het beste als ''Moolkeesje"?

Antwoorden (4)

Ga nooit een nestkastje verplaatsen als het popje aan het broeden is, het popje is namelijk gewend om op dezelfde plek de nest terug te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee absoluut niet verplaatsen
dan is er een hele grote kans dat de ouders het kastje niet meer kunnen vinden of ze verstoten de jongen omdat er iets onnatuurlijks is gebeurd
mooi afblijven dan komt het vanzelf goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NEE! Je mag het nestkastje niet verplaatsen!

Vogels vinden hun nest aan de hand van de plek waar ze het hebben gemaakt. Is het nestje weg, dan denken ze dat het nestje verloren is gegaan. Dat er elders plotseling een nieuw nestje is verschenen, inclusief jonkies, ontgaat ze.

Wat je wel zou kunnen doen is een afscherming voor het nestkastje zetten, of liever erboven. Zolang de vogels de plek en de omgeving nog maar kunnen herkennen, zal dat niet deren.

Probeer dus iets op enige afstand boven het nestkastje te hangen, lliefst zodanig dat de vogels het nestkastje vanaf hun vaste aanvliegroute nog kunnen zien. Houd vervolgens beregoed in de gaten of de ouders inderdaad terugkeren. Vinden ze het nest eenmaal, dan is alles in orde. Keren ze niet terug, haal dan *meteen* je afscherming weg en geef de mezen even rust voordat je de volgende poging doet.

Succes!
Cryofiel
13 jaar geleden
Hang er een parasol of zoiets boven.