Waarom gaan mijn guppies dood?

Hallo,

Ik heb nu sinds 2 weken een 20L aquarium met pomp, verwarmingselement, decoratie en planten. We hebben er alleen mannetjes guppy’s in. We kochten eerst 3 guppy’s om te kijken of het goed zou gaan. Een van de vissen viel de andere vis aan en die hebben we toen ingeruild voor een andere. Toen is er een van de anderen doodgegaan. We hebben toen de vissen laten testen, maar ze hadden geen ziekte die ze bij zich droegen. Dus toen hadden we er 2. Een week later ging alles goed en besloten we het water te laten testen. Ook dat was goed. Dus toen hebben we 3 nieuwe guppy’s aangeschaft. Deze doen het heel goed, maar nu is dus onze “oude” vis ook dood gegaan. Waardoor zou dit kunnen komen? Ze zijn dus niet ziek en aan het water ligt het ook niet. Bij de dierenwinkel zeggen ze dat ze niet weten waardoor het komt, maar zolang het water goed is en de vissen geen ziekte hebben dat we er dan gewoon een nieuwe bij kunnen doen. Is dit wel verstandig? De 2 vissen die dood zijn gegaan gingen vaak op de bodem liggen en hadden een snelle ademhaling. Vervolgens hadden ze geen richtingsgevoel meer en uiteindelijk lagen ze op hun zij op de bodem, waarna ze stopten met ademen. Ik vind dit heel vervelend (voor de vissen). Bij de dierenwinkel zeiden ze 1 cm vis per liter. Deze guppy’s worden 3-4 cm. We hebben er 5, dus dat is 15-20 cm vis in 20 L. Dus als het goed is hebben ze wel gewoon genoeg ruimte.

Wat kan ik nu doen en waar zou het aan kunnen liggen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (1)

Het is vanaf hier natuurlijk niet helemaal te herleiden maar je zegt dat je ook een verwarmingselement hebt. De temperatuur moet ook niet te hoog zijn, dat kan voortijdige sterfte veroorzaken.22 tot 23 graden is prima voor een guppy.Ze hebben zelfs niet echt een verwarming nodig. In principe zijn ze heel makkelijk te houden, kijk dus naar de watertemperatuur!!