Waarom miauwt mijn kat de hele tijd buiten?

Mijn kat is nu 2,5 jaar en we hebben besloten hem zonder tuigje naar buiten te laten gaan (we hopen dat zijn gedrag hierdoor ook veranderd, want hij is geen lieve kat naar vreemde mensen). Alleen hoor ik hem nu steeds heel hard miauwen, waarom doet hij dat de hele tijd?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Dan is ze waarschijnlijk krols.
3 jaar geleden
Als hij geen lieve kat is naar vreemde mensen, zal dat echt niet veranderen door hem buiten te laten.
Katten die niet goed gesocialiseerd zijn op mensen vertonen later probleemgedrag naar vreemde mensen. Dit betreft katjes die de eerste weken van hun leven te weinig op positieve wijze met mensen in aanraking zijn geweest. Die binden zich later nog aan een enkel mens, of hooguit aan een paar bekende mensen, en daar houdt het mee op.
Als je al een kat naar buiten wil laten zonder bescherming (afgezette tuin of ren), zorg dan iig dat hij ten alle tijden naar binnen kan via een kattenluikje.
Haal het beestje ajb weer binnen, en laat hem of haar hooguit buiten op beschermde wijze, en zorg dat hij zelf kan beslissen om binnen of buiten te zijn.
Als hij niet naar binnen kan zal hij waarschijnlijk heel ongelukkig zijn zo pardoes uit z'n territorium te worden gezet.
En probeer begrip te hebben voor je kat.
Rieneke1
3 jaar geleden
Is dit de eerste keer dat je hem alleen naar buiten laat? Dan is dat voor hem even wennen. Het kan zijn dat ie je gewoon kwijt is.
Het alleen naar buiten laten zonder tuigje gaat zijn gedrag richting vreemden niet veranderen, zoals een andere gebruiker ook al zei. Wil je het wel veranderen, neem dan contact op met een kattengedragstherapeut. Die kan wellicht achterhalen waar het probleem zit en inzicht het gedrag. Ook kan ze tips geven aan de 'vreemden' wat ze wel en niet moeten doen in de buurt van je kat.
Toegevoegd op 16 mei 2020 17:10: tekst