waarom veranderd mijn kat van kleur?

Sinds een paar maanden is mijn Siberische kat duidelijk een andere kleur aan het krijgen. Hij was helemaal zwart en is nu grijs met een rode glans. Hij word steeds minder zwart. Hij is geadopteerd, dus ik weet niet precies hoe oud hij is. We schatten 7 of 8 jaar. Heeft dat er misschien mee te maken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Dit komt doordat uw kat zich wast. In het speeksel zitten namelijk bruine pigmenten (afvalproducten van oude rode bloedcellen) die de vacht bruinig kunnen laten verkleuren. Dezelfde pigmenten zitten ook in traanvocht. Bij sommige katten kan dit traanvocht opdrogen tot onschuldige bruine propjes in de ooghoeken.

Het kan erop wijzen dat uw kat ten gevolge van jeuk wat meer is gaan wassen. Meestal duidt dit erop dat uw kat vlooien heeft. Het beste kunt u dus proberen of een ontvlooing effect heeft.

MVG, dierenarts M. van Kessel
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is raar want hij is allergisch aan vlooien. Hij krijgt dure ontvlooing zodat er geen enkele vlooi tot bij hem kan komen. En van waar komt die grijze kleur dan?