Ik heb en schat van een poedel die 9maanden oud is. Ze komt zéér weinig met anderen hondjes in contakt. Hoe kan ik dit eventueel tekort invullen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel buiten wandelen en laten rennen op honden-uitlaatplaatsen met andere honden. Het beest heeft toch beweging nodig. Ik hoop niet dat je m de hele dag binnen houdt en in de tuin laat plassen en poepen, dan doe je t beestje toch te kort.

Het beste antwoord

Hoezo 'zeer weinig'??
Laat je haar niet gewoon uit dan??

Ga dagelijks met haar door het park of op een hondenuitlaatplek wandelen, dan komt het contact vanzelf.

Ben je met je poedel op puppycursus geweest? Er zijn ook vervolgcursussen, waarbij je hond gelijk met andere honden kan spelen.

In ieder geval: Wanneer je je hond gewoon lekker uitlaat en wandelt door gebieden waar andere mensen honden uitlaten, komt het vanzelf goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij hebt je oordeel wel erg snel klaar. Misschien woont de vraagsteller erg afgelegen, of wordt de hond op andere tijden uitgelaten dan de andere honden, of zijn er gewoon geen andere honden in de buurt, dat weet jij toch niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vandaar in mijn antwoord de toelichting: 'wandel door gebieden waar andere mensen honden uitlaten of ga naar een speciale hondenuitlaatplek'.
Voortaan iets verder lezen dan de eerste regel uit een antwoord, Doodie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ank je voor de tps

Andere antwoorden (5)

Nog een hondje nemen ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Breng je hond eens in de week naar een dagopvang. Is echt leuk voor je hond.
Maar je kan ook een cursus gaan doen met de hond, en dan daar misschien mensen leren kennen die eens samen met de honden het bos in wil of zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik kan natuurlijk niet in jouw agenda kijken, maar als het komt door gebrek aan tijd, spelen met andere hondjes, en wat andere antwoorden al aangeven "de zaterdag puppy"- cursus, of 1 dag opvang, dan zou je kunnen overwegen om 1 of meerdere keren per week een hondenuitlaatdienst te laten komen.
deze gaan met een groep honden 1 1/2 à 2 uur wandelen/ lopen en daar is natuurlijk optimaal gelegenheid om met andere hondjes te spelen/bezig te zijn.
het is niet duur, maar je moet het er voor over hebben en het komt ten goede voor je lieve hondje, want daar gaat het om!

succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Informeer bij de hondenclubs bij je in de buurt.
Sommigen geven "alleen" cursus, maar dan komt je hondje ook al in contact met andere hondjes.
Bij sommige clubs hebben ze een kantine, waar de honden vrij los lopen. Dan heb je ook al meer interactie.
Sommige clubs hebben zelfs " speel-uurtjes" waarbij alle honden los in een afgesloten weitje kunnen spelen met elkaar.

Een ander idee is om een oproep te doen (via internet? via buurtkrantje? lokale radio/tv? )
Zodat je wekelijks mede-hondenbezitters ontmoet, voor bv een gezamenlijke wandeling of gewoon speen op een veldje bij je in de buurt.

En tot slot, als je je hond uitlaat, kom je vast wel mensen tegen. maak met hun een praatje en kijk of je een klik hebt, om voortaan samen de honden uit te laten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er wordt niet gevraagd "hoe kan ik dit verbeteren" maar "hoe kan ik dit tekort invullen".

Natuurlijk is het daarbij van belang waarom je hondje niet in contact komt met andere honden.
Want het beste is natuurlijk het weghalen van dit probleem ipv het invullen van het tekort.

Echter, het hangt best van het ras en aard van het beestje af, of dit echt een heel groot probleem zou zijn. Bijvoorbeeld een echte meutehond als een beagle zou dit eigenlijk dierenmishandeling zijn, die heeft echt andere honden nodig. Maar je hebt ook honden die zeer mensgericht zijn en niets hebben met andere honden: veel minder probleem.

Om het tekort in te vullen moet je kijken, wat betekenen andere honden voor jouw hond?
- sociale / psychische gezondheid: een hond is een zeer sociaal dier, de communicatie tussen honden is vaak anders dan die tussen hond en dier: kont ruiken, lichaamstaal, houding, enz.
- opvoeding: door stoeien / rennen en contact met andere honden, leert je hond ook dingen.
- lichamelijke gezondheid: wel eens twee jonge honden zien stoeien? Daar komt heel veel energie bij kijken! Spiervorming, verbetering stofwisseling, conditie opbouw.
- mentale gezondheid: afwisseling is voor elk dier goed, dus wisselent contact tussen allerlei diersoorten (ook mens) is vaak goed.

Kortom, dit tekort echt opvullen is niet te doen.
Mag ik de reden weten dat je hondje niet veel in contact komt met anderen? Gedragsprobleem, medisch probleem, angst vh baasje, afgelegen lopen?