hoe zorg je ervoor dat een poes wat liever/aanhankelijker wordt?

ik heb een kitten van 10 weken, die het liefst de hele dag speelt/je aanvalt, en die je niet mag aaien, want dan grijpt ze je!
Nou heb ik me laten vertellen dat lapjespoezen over het algemeen wat "bitchy" zijn, maar hoe kan ik er toch voor zorgen dat het wat minder wordt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
25K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn kater en jouw poes zijn 2 goeie bij elkaar ik zit hier namelijk ook zo ;)

Het beste antwoord

10 weken oud dus? En grijpen en spelen.hm dat grijpen das dus inderdaad jacht. en speelzigheid. het hoort bij het ontdekken en ervaren. Elke kat heeft zijn eigen karaktertje( je hebt echte krengetjes en je hebt echte schatten.) Dus daar dien je rekening mee te houden. de ene kat zal altijd en eeuwig gek zijn op spelen en de andere kat heeft er weinig tot totaal geen behoefte aan. Hoe ouder je kitten word hoe meer zijn of haar karakter zich ontwikkelt dus ook zijn of haar bijten zal daar afhankelijk van zijn. Overigens zal een kat gedrag gaan vertonen dat in jou ogen misschien als boos of chagerijnig kan worden bestempelt maar wat in de kattenwereld gewoon spelen is. krabben met zijn achterpoten aan je arm terwijl ie je in je duim bijt. het is spelen volgens hem, maar voor jou is het pijnlijk want je hebt geen vacht alleen huid.
En dan heb je nog de love beten. je krijgt kopjes en hij spint maar toch bijt ie je om vervolgens meteen met zijn tong over de plek heen te likken waar ie net gebeten heeft, en dan weer kopjes geven. Geef je kitten in ieder geval ruim de tijd en met ruim bedoel ik minstens een maand of 2 of nog langer , om zich vertrouwd te maken met zijn omgeving . Als ie eenmaal gewend is dan word ie rustiger en dan kan het soms spontaan zo zijn dat ie op je schoot komt. Onze asielkat van 2 en half heeft ook bijna 3 maand de tijd nodig gehad om aan ons huis en ons te wennen. Eigenlijk is het pas sinds kort dat ie even op schoot komt maar is na vaak 1 minuut alweer vertrokken. En onze lapjes kat was een verstoten jong dat we zelf met een flesje groot hebben moeten brengen. En das te merken ook want die wil niks anders dan op schoot liggen. Allebei een totaal ander karakter dus. En daar ligt het volgens mij ook aan. het karakter. Bij ieder type katje .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wij hebben onze katten met andere katten en honden laten opgroeien; Die leren elkaar dit gedrag meteen af door natuurlijke straffen uit te delen. Echter, dit soort problemen krijg je als de jonge katjes te vroeg bjio de moeder weg gehaald zijn en dus niet voldoende gedrag aanleren. Van een katten site de volgende info:

[quote="http://home.scarlet.be/dieren.kliniek/medische_info/kat_opvoeden.htm"]
Zorg ervoor dat het kitten bij de binnenkomst in het gezin meteen weet dat hij inferieur is ten opzichte van de gezinsleden. Doet de superieure eigenaar iets dat poeslief niet leuk vindt, dan zal de inferieure poes reageren door gelatenheid of door elders te gaan liggen.

Hoe moet u de kat leren inferieur te zijn :

Dit moet helaas door middel van “straf” gaan. Dit onderdeel van de opvoeding is dan ook meteen het enige waarbij straf rechtstreeks van u moet uitgaan en de poes duidelijk ziet dat u de straf geeft. Wanneer de kat zich dus agressief t.o.v. u gedraagt, moet u ze straffen en de straf moet op zijn “kats” gebeuren : een flinke tik op de neus of op het lichaam, gepaard met een krachtig uitgesproken strafwoord (bijvoorbeeld : foei, neen, mag niet, enz...telkens hetzelfde woord gebruiken). In vele naslagwerken zal u zien staan dat een kat slaan uit den boze is. Maar de kattenpsychologie bewijst het tegendeel : kijk hoe poezen onderling mekaar straffen. Bijvoorbeeld : een moederpoes met kittens. Kittens mogen spelen maar mogen met bijten en krabben niet te ver gaan , doen ze dat wel geeft moederpoes ze met de poot een niet te zachtzinnige tik met klauwen uit en houdt dit vol tot het kitten opgeeft. Indien u de straf niet volhoudt tot de kat verzet opgeeft, zal de kat dit als een overwinning beschouwen en is het resultaat nog slechter dan wanneer u niets gedaan had. U moet wel consequent zijn : bij blazen , grommen, bijten of krabben wanneer de poes met u speelt, of wanneer u de poes manipuleert, moet u ELKE KEER en CORRECT reageren. Op een gegeven moment zal poes inzien dat u superieur bent en zal zich niet meer agressief opstellen ten opzichte van u. Moest ze het nog eens proberen, zal het strafwoord uitspreken al voldoende zijn om haar tot betere gedachten te brengen.
[/quote]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kitten van 10 weken is eigenlijk te jong om al thuis te hebben. Dan vraag je om socialisatieproblemen. Maar ja, daar is niks meer aan te doen.

Bedenk je dat kittens nogal speels zijn en nog niet zo goed weten wanneer ze te ver gaan in het spelen. Ik heb mijn kitten tijdens het spelen nooit een tik gegeven en nooit met water besproeid. Ik vind ook dat je dit zeker niet moet doen, het beestje wordt er angstig van. Als ik vond dat het katje te ver ging pakte ik hem vast en staarde hem even met grote ogen flink aan. Dan ging hij altijd nog even 5 seconde door en dan snapte hij het wel. Zo niet, dan hield ik op met spelen en schonk ik even geen aandacht meer aan hem. Spelen ging zo op mijn voorwaarden.

Ik snap dat je zelf heel graag je poes wil knuffelen en aaien, maar doe dan vooral als hij lekker rustig is en een beetje ligt te dommelen.

Over een paar maandjes wordt ze vanzelf wat rustiger en dan grijpt ze niet meer ieder moment aan om te stoeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt wat je hebt gehoord dat een lapjespoes wat Bitchy zijn.Heb er namelijk ook zo 1 en dit is niet de eerste lapjespoes die ik heb,Dit zijn echt Poezen met een eigen karakter en eigen willetje,als madam iets doet wat je niet aanstaat gooi een speeltje/propje o.i.d haar richting op.Niet straffen want ze straft jou harder met het gedrag wat je dan krijgt.maar verder is ze heel aanhangelijk knuffelig en sociaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dieren moet je niet slaan.
Zeker een katje van 10 wkn niet, die zou nog letsel kunnen oplopen ook.
Daarbij is het onnodig om respect af te dwingen door te gaan meppen. Dit is veelal onmacht of een makkelijke manier om ervan af te komen.
(en dan heb ik het natuurlijk niet over een serieuze aanval van een dier die jou pijn wil doen)

Het is lastig om zo'n volhardend dier de baas te zijn/blijven maar de kracht ligt in je houding. Een kat die op een opdringerige of zelfs nare manier aandacht vraagt (NEEMT eigenlijk) of jou gaat corrigeren kun je het beste negeren of wegzetten wanneer deze dit doet. Bij zo'n kleintje zul je dan zelf ook heel volhardend moeten zijn en alleen aandacht geven wanneer JIJ dat wil en het dus jouw initiatief wordt. Wanneer het kleintje erom zeurt krijgt het dus geen aandacht. Op die manier leert een dier op een vriendelijke manier dat jij de touwtjes in handen hebt.

Wanneer je 'goed kunt negeren' (dwz volhouden) zal een dier na enige tijd een andere benadering gaan zoeken. Jij bepaald vervolgens welke benadering of manier van spelen wel goed is. De beloning is dan de aandacht/het spelen.
Zodra het weer competatief wordt (aanvallen/klauwen) is het voorbij (compleet negeren en in lastige gevallen gewoon weglopen, alsof ze lucht is).

Best een hele opgave hoor om het zo aan te pakken met zo'n schattig pluisje die je het liefst de hele dag knuffelt. Toch is het op deze leeftijd raadzaam om duidelijk te maken wie de touwtjes in handen heeft (op een diervriendelijke manier!). Daar heb je later alleen maar profijt van.