Wat doen tegen een bijtende puppy?

We hebben sinds zaterdag 21 maart een nieuwe hond. Ze is nu ongeveer 8 weken. Ze bijt veel (vooral bij mij) ik heb geen idee wat ik eraan moet doen. Ze bijt in mijn enkels/voeten, armen en vooral mijn handen. Ik heb al een aantal krassen en zelfs wat los vel. Ik ben er helemaal klaar mee. Ik wilde haar vandaag een ‘time out’ geven in haar bench, maar toen begon ze alles overhoop te halen. Hulp is echt nodig. Ik weet dat het vanzelf weer overgaat maar ik heb geen zin om nog twee maanden hiermee te zitten. (Ik heb al tips opgezocht maar hoezo proberen als het toch niet werkt. En mijn ouders nemen mij ook niet al te serieus)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
Utrecht
4 jaar geleden
Puppyschool.
Het gaat niet (zomaar) vanzelf over. Slecht gedrag en gewoontes worden op jonge leeftijd aangeleerd en daar kom je later maar met moeite weer vanaf. Dus meteen goed opvoeden.
Een time-out werkt niet bij honden (het is geen kind). Slecht gedrag direct corrigeren.
Utrecht
4 jaar geleden
https://www.hondencentrum.com/artikels/wanneer-begin-ik-mijn-puppy-op-te-leiden/

Antwoorden (2)

Wanneer je pup bijt, stop je onmiddellijk met spelen
Als je hond te hard bijt, zeg je "Auw!", luid genoeg om hem te verrassen (begin niet te schreeuwen) en stop je onmiddellijk met alle speelactiviteiten. Draai je rug naar hem toe, en weiger om verder te spelen. Hij zou voor je moeten komen staan om te kijken wat er mis is. Dan zeg je "Stoute hond - niet bijten" op een vastberaden toon. Doe dit elke keer dat hij bijt tot hij het idee krijgt dat bijten betekent dat er geen plezier meer gemaakt wordt.

Vervang jouw vlees door een speeltje
Wanneer je het spelen opnieuw hebt opgenomen, en je pup probeert je weer te bijten, probeer dan om je hand of arm (of eender welk lichaamsdeel gebeten wordt) te vervangen door een speeltje. Leer je hond dat jij het speeltje niet bent. Plaats een speelgoedje tussen jou en die vlijmscherpe tanden!

Vervang de tik op de neus
Zeg op de intentie dat de hond wilt bijten (dus je voelt net zijn tanden): “niet bijten”. Daarna zet je je hond twee minuten in een time-out (dit kan een bench zijn ZONDER speeltjes, een ruimte waar hij zich gaat vervelen). De hond wordt even op een normale manier 2 minuten “in de hoek gezet”. Als de hond rustig is na 2 minuten, haal hem eruit en is het de even lieve hond als altijd. Hij heeft zijn straf uitgezeten.
fremar
4 jaar geleden
Jouw puppy is nog een baby, die bovendien geen handen heeft, ontdekken doet ie met z'n mond. Denk niet dat na 1x proberen dat het niet werkt, een baby van 1 jaar, snapt ook nog niet, wat wel en niet mag. En toch blijf je de regels op dezelfde manier uitleggen. Leer je pup waar hij wel in mag bijten, dus speeltje, kluifje bied je aan als de pup in je handen bijt. Hoe drukker je beweegt met je handen, hoe meer de pup gaat happen, alles wat beweegt is namelijk interessant! Ik heb in mijn reactie al een goede link gegeven, waar je juiste informatie kan vinden. Nu is het aan jou en je gezinsleden om hiermee aan de gang te gaan. Rond de 16 weken na het wisselen neemt het bijtgedrag af overigens...
jodyenboyke
4 jaar geleden
Ivana
4 jaar geleden
Dikke plus. Er wordt zo vaak vergeten, dat een pup in dit geval niet stout is, maar natuurlijke impulsen volgt. Wat jodyenboyke al zegt: baby's brengen ook alles naar hun mondje om het te onderzoeken. Daar ga je ook niet tegen gillen. Je neemt het af of geeft ze een bijtring, iets dat wel veilig in de mond genomen kan worden. Bij puppies doe je dat ook. Niet kwaad worden, niet bestraffen, maar afpakken en rustig zeggen: nee, niet bijten. Je wisselt het om voor iets wat ze mogen onderzoeken en waarop ze hun tandvlees kunnen masseren voor het doorkomen van de tandjes. Dat bijten heeft hier ook een functie. Kwaad worden op een pup is zinloos. Opvoeden is prima.