Wat voor hoeveelheid drolletjes Nederlands Hangoor is normaal?

Hoi hoi.

Sinds enkele weken hebben we een Nederlands Hangoorkonijn, en nou heb ik zelf nog nooit een konijn gehad. Maar, ons konijn (12 weken) poept er echt op los. Het zijn wel normale drolletjes, maar de hoeveelheid is schrikbarend.

Prairie (konijn) is betreft haar nachtverblijf zindelijk. Ze plast en poept op haar toilet in de hoek. Maar, de hoeveelheid die er na 2 dagen al ligt, is bizar. Ze poept er makkelijk 50 tot 100 drolletjes in. Om niet te beginnen over de hoeveelheid die ze laat als ze in de woonkamer is. Ze kan bij ons los lopen zonder kabels kapot te maken, en gaat goed overweg met onze hond. Ze springt graag bij ons op de bank. Maar, heeft mijn vriend altijd als slachtoffer om op te poepen. Na een halfuurtje spelen en knuffelen op de bank kan ze met gemak 25 drolletjes hebben geplant.

Ze heeft altijd voldoende voer en hooi wat ze kan eten. Met af en toe groente en fruit.

Is er een richtpijl van ‘dit is de goede hoeveelheid dat een konijn poept’?

4 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Konijnen eten de hele dag door - dit is belangrijk om zo het verteringsstelsel goed op gang te houden. Met name hooi moeten ze de hele dag door eten, omdat dit veel belangrijke vezels bevat die de gezondheid van maag en darmen behoud. Dit houdt alleen ook in dat dus de darmen (bijna) altijd druk bezig zijn; hier door keutelen ze zo'n beetje de hele dag door. Zolang de keutels mooi rond zijn en niet plakken is er niks aan de hand. Als je konijntje goed keutelt, de kleur en structuur mooi is, kan je er vanuit gaan dat jouw lieverd gezond is! :)

Antwoorden (1)

Konijnen kunnen wel 300 à 350 keutels per dag produceren! Kleine konijnen hebben vanzelfsprekend kleinere keutels dan grote konijnen. Grote konijnen plassen uiteraard ook meer dan kleinere konijnen.