Hoe kan ik een aquarium warm houden zonder verwarmingselement?

Hoi,
Ik ben van plan om tropische vissen te kopen(ik moet nog kijken welke) maar nu zag ik dat ze warm water moeten hebben. Hoe kan ik het water warm maken en houden zonder een elektrisch ding heb dat het water warm maakt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.1K
ronron1212
4 jaar geleden
Het gaat er om dat het op een bepaalde temperatuur blijft ds daar heb je zo een verwarming voor nodig.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Manlief had toen ik hem leerde kennen een 70 liter bakje op zijn slaapkamer staan.
Klein of groot; je zult toch alles moeten aanschaffen. Begin anders maar niet aan tropische vissen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
O ja, warmte elementen worden voor alle aquaria gemaakt, niet alleen voor grote bakken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat gaat niet *1, net zoals je geen vissen kan houden zonder water, vraag niet het onmogelijke. 1) Teminste op een manier die en niet te duur is en net zo simpel werkt is als een electrische verwarming.

Antwoorden (2)

Er zijn mogelijkheden om het met een server/computer/... te doen. Het idee erachter is dat je 'waterkoeling' van de computer eigenlijk de verwarming zou worden van je aquarium. Hier heb ik zelf geen ervaring mee en heb het eigenlijk ook nog nooit gezien. Enkel van gehoord. Maar bedenking daarbij... dan moet je de computer altijd laten draaien. Want het water moet wel de temperatuur blijven houden. Ook, wat als je computer even te heet word,... gaat het water dan ook niet te hoog worden? Dan moet er een metertje tussen... dus weer iets erbij.

Hoe warm het moet zijn kan ook verschil maken.
Als je de bak vlakbij de verwarming van je kamer zet en je verwarmt de kamer zou het voor sommige tropische vissen wel gaan. Maar ideaal is het niet want dan zou je altijd het warm moeten houden. Er zijn vissen die graag rond de 28 graden ( vb discus ) zitten. Dat is met kamerverwarming niet echt een goed idee. Sommige visjes (vb guppy ) hebben niet veel eisen en kunnen al van 20 graden het goed doen.

De warmte in je aqua houden is dan ook belangrijk.
Dus zeker een afdekking.
Niet te dicht bij een raam. Dan koelt het sneller af en warmt het te snel op. Ook niet goed voor algen maar dat doet hier minder ter zaken.

-------
Waarom eigenlijk zonder warmte-element? Die dingen zijn ervoor gemaakt, het is niet gevaarlijk als je de handleiding maar volgt.
Diep genoeg onder water en altijd eerst uittrekken voordat je ermee gaat prutsen bij onderhoud en zo. Er zit ook meestal een instelbare thermostaat op zo dat het water niet te warm kan worden voor je visjes.
Of ben je eerder bang om water en elektra te mengen? Hoe ga je het licht dan doen?
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zonder thermostaat zal het echt niet werken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De rede dat ik geen warmte element wil is omdat ik meerdere kleine aquariums heb en die warmte elementen zijn allemaal gemaakt voor grotere aquaria en als ik heel veel van die dingen moet komen kom ik heel snel bij de €100,- en dat vind ik allemaal veelste duur voor een paar visjes.
nounka
4 jaar geleden
Er zijn al warmteelementen voor nanoaquariums van rond de 17 euro. Dus dat er enkel zijn voor grote bakjes... dan moet je een andere winkel zoeken. Maar als je geen geld wil uitgeven voor de vissen... hou er dan geen.
Vergeet niet dat je ook elke week 10% water moet verversen of om de twee weken 30 %. Licht is nodig boven elke bak. Filtering. De bakjes nog wat opfleuren met kiezels, schuilhoeken, plantjes,... Dierenvoeding. ( die vlokken zijn goedkoop maar afwisseling niet echt, soms eens diepvries, levend, ... )
De visjes zelfs kosten ook geld. Drie euro voor een kardinaaltje of guppy is echt niet overdreven. Aangezien je die in groep zet heb je ook al dertig euro voor die ene soort.
Testkits om het water te controleren. Preparaten om toevoegingen te doen indien nodig.
Medicijnen in geval van ziekte.
Een aquariaan zijn is een dure hobby.
Dat gaat je niet lukken. Het is bijzonder belangrijk, dat het water een constante temperatuur heeft en dat bereik je alleen met een verwarmingselement en een thermostaat.