Waarom blijven mijn katten miauwen?

Ik heb twee katers (geen raskatten) en zijn bijna 6 jaar en gecastreerd. Ik woonde eerst in een ruim appartement dat vooral heel diep was en een dakterrasje. Daar wilden ze enkele keren per dag op maar eigenlijk alleen maar om wat water te drinken (altijd lekkerder dan in het bakje..), ze waren altijd zo weer binnen. Nu ben ik verhuisd naar een leuke tussenwoning met redelijk grote tuin en sinds kort mogen ze van mij (onder begeleiding) naar buiten. Ze zijn nog een beetje angstig buiten maar tegelijkertijd ook nieuwsgierig en blijven ook wel langer buiten dan eerst. Na een tijdje moeten ze van mij weer naar binnen want ik wil ze wel in de gaten kunnen houden en ik kan er niet altijd bij zijn.

Maar nu willen ze bijna continue naar buiten en gaan ze de he-le tijd miauwen! Niet normaal miauwen maar dat hele diepe en harde. Eentje springt ook vaak tegen de deurklink van de buitendeur. Ze zeggen altijd dat je ze moet negeren als ze bedelen en zeker geen harde "nee!" moet roepen, niet straffen of zin geven. Maar ik vind dit niet alleen voor mezelf vervelend maar ook evt voor de buren. Vervelen ze zich in mijn nieuwe huis nou zo erg dat ze de hele tijd 'zeuren'? Ook na spelen, knuffelen, eten, nieuw water en schone bak blijven ze zeuren en ik word er zelf een beetje moe van. Ze mogen overigens beneden en boven zijn dus genoeg ruimte lijkt mij zo. Iemand een idee?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat hele diepe en harde geluid is niet fijn. Kat van mijn buren deed het en een nieuwe kat hier ook - deze ontsnapte en nooit meer gezien helaas. Er van uitgaande dat de dieren gezond zijn, ligt het aan het naar buiten willen. In dat geval zal je een week of 4 geduld moeten hebben - oordoppen in - want eerder weten ze niet waar hun nieuwe huis is dus waar ze wonen. Echter dat is een gemiddelde, de ene kat heeft 6 weken nodig en voor de anders is 2 weken genoeg. De ene kat is een zelfbewuste stoere buiten kat en de andere is een ik blijf liever vlakbij huis in de tuin kat. Ik heb met één kat een andere ervaring. Deze kater leefde daarvoor op een volkstuincomplex en zorgde voor zichzelf. Hij ontsnapte de 2e dag dus na 1 nacht in huis... en hij kwam na een paar dagen terug. Hij had de buurt verkent (was ook gezien) en wist kennelijk precies waar hij -ik- woonde :P Ik zou hier NIET van uit gaan, dit is echt een anekdote met een goede afloop. Advies: Eerst de tuin afzetten of een flinke kennel neerzetten verdient de voorkeur en bespaart je slapeloze nachten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100