Waarom blijven mijn katten miauwen?

Ik heb twee katers (geen raskatten) en zijn bijna 6 jaar en gecastreerd. Ik woonde eerst in een ruim appartement dat vooral heel diep was en een dakterrasje. Daar wilden ze enkele keren per dag op maar eigenlijk alleen maar om wat water te drinken (altijd lekkerder dan in het bakje..), ze waren altijd zo weer binnen. Nu ben ik verhuisd naar een leuke tussenwoning met redelijk grote tuin en sinds kort mogen ze van mij (onder begeleiding) naar buiten. Ze zijn nog een beetje angstig buiten maar tegelijkertijd ook nieuwsgierig en blijven ook wel langer buiten dan eerst. Na een tijdje moeten ze van mij weer naar binnen want ik wil ze wel in de gaten kunnen houden en ik kan er niet altijd bij zijn.

Maar nu willen ze bijna continue naar buiten en gaan ze de he-le tijd miauwen! Niet normaal miauwen maar dat hele diepe en harde. Eentje springt ook vaak tegen de deurklink van de buitendeur. Ze zeggen altijd dat je ze moet negeren als ze bedelen en zeker geen harde "nee!" moet roepen, niet straffen of zin geven. Maar ik vind dit niet alleen voor mezelf vervelend maar ook evt voor de buren. Vervelen ze zich in mijn nieuwe huis nou zo erg dat ze de hele tijd 'zeuren'? Ook na spelen, knuffelen, eten, nieuw water en schone bak blijven ze zeuren en ik word er zelf een beetje moe van. Ze mogen overigens beneden en boven zijn dus genoeg ruimte lijkt mij zo. Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K
jc54
4 jaar geleden
Of iemand een idee heeft? Ja, ik heb wel een idee, maar omdat ik geen kattenmens ben lijkt het mij niet gepast om dat idee hier openbaar te maken.
Rieneke1
4 jaar geleden
Het klinkt of je katten (te) veel stress ervaren. Sowieso is verhuizen voor katten al een stressfactor van jewelste. Dit is geen probleem wat met een simpel online advies te verhelpen is, er spelen teveel factoren mee. Het zou een goed idee zijn een ervaren gedragstherapeute is de arm te nemen, die de hele situatie in kaart kan brengen en een behandelplan op kan stellen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zou inderdaad een optie kunnen zijn. Nu gaan ze sinds 2 dagen om 5:00 's morgens beneden al luid jammeren terwijl ze daarvoor (ook in het nieuwe huis overigens) gewoon rond 7/8:00 lief gingen slijmen bij mij in bed omdat ze eten wilden..
Rieneke1
4 jaar geleden
@TygoLars Het is volkomen normaal dat katten proberen de zaken naar hun poot te zetten: het is belangrijk voor ze om het gevoel van controle over hun omgeving te hebben. Dit klinkt echter te obsessief...
Rieneke1
4 jaar geleden
Geef ze iig veel afleiding door middel van regelmatig met ze spelen, en overweeg het gebruik van voerpuzzels, dat is altijd goed. En is het mogelijk je tuin af te zetten en de deur van een kattenluikje te voorzien?Zo kunnen ze veilig buiten.
Ivana
4 jaar geleden
Een kat laat zich niet knechten. Het is geen hond. Als ze eenmaal de smaak van de tuin te pakken hebben, zal het onomkeerbaar zijn. Je kan het beste je tuin zo inrichten dat ze niet meer weg kunnen. Laat ze genieten.
Een kat, die graag buiten is en soms onder leiding naar buiten mag, blijft méér eisen, daar helpt geen gedragstherapeute tegen....
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Goed punt. Dit gedrag vertonen ze pas sinds ze naar buiten mogen, daarvoor was er in vorig en huidig huis niks aan de hand. Aan een soort van kattenren of afscheiding (en kattenluikje) zat ik idd ook over na te denken
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@ Rieneke 1 volgens mij loop je te hard van stapel. Katten zijn nu eenmaal nieuwschierig en gaan graag op verkenning. Je zegt: " Sowieso is verhuizen voor katten al een stressfactor van jewelste."#
Maar je geeft hier geen enkel wetenschappelijk bewijs voor. Ze zijn echter van een appartement verhuist naar een woning met tuin.
Dus ..... wat is het probleem?... blaas dit probleen aub niet op met een gedragstherapeute. Geef deze katten gewoon tijd om te wennen aan de nieuwe omgeving zowel binnen als buiten. Katten zijn toch dieren en geen mensen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Mijn katten hebben maar heel kort stress ervaren van de verhuizing. Ze voelden zich al heel snel thuis. Dat is echt het probleem niet, ik ken mijn katten daarvoor te goed. Nou ja behalve dit gedrag dan ;) Tot ze echt vrij naar buiten kunnen/mogen zit ik hier natuurlijk nog wel mee. Immers negeren helpt ook niet bij ze. Afgelopen nacht lag ik er laat ivm werk en elke keer wanneer ik bijna in REM-slaap viel was eentje beneden superluid aan het miauwen. Ik heb daardoor amper geslapen. Negeren hield ook niet
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"In dat geval zal je een week of 4 geduld moeten hebben - oordoppen in - want eerder weten ze niet waar hun nieuwe huis is dus waar ze wonen." Het luide miauw gebeurt ín huis. Buiten vermaken ze zich prima in de tuin en als ik zeg dat ze naar binnen moeten luisteren ze ook (het zijn soms net honden..)

Antwoorden (1)

Dat hele diepe en harde geluid is niet fijn. Kat van mijn buren deed het en een nieuwe kat hier ook - deze ontsnapte en nooit meer gezien helaas.

Er van uitgaande dat de dieren gezond zijn, ligt het aan het naar buiten willen.
In dat geval zal je een week of 4 geduld moeten hebben - oordoppen in - want eerder weten ze niet waar hun nieuwe huis is dus waar ze wonen.

Echter dat is een gemiddelde, de ene kat heeft 6 weken nodig en voor de anders is 2 weken genoeg. De ene kat is een zelfbewuste stoere buiten kat en de andere is een ik blijf liever vlakbij huis in de tuin kat.

Ik heb met één kat een andere ervaring. Deze kater leefde daarvoor op een volkstuincomplex en zorgde voor zichzelf. Hij ontsnapte de 2e dag dus na 1 nacht in huis... en hij kwam na een paar dagen terug. Hij had de buurt verkent (was ook gezien) en wist kennelijk precies waar hij -ik- woonde :P
Ik zou hier NIET van uit gaan, dit is echt een anekdote met een goede afloop.

Advies: Eerst de tuin afzetten of een flinke kennel neerzetten verdient de voorkeur en bespaart je slapeloze nachten.