Waarom toont mijn hond dit gedrag ?

mijn hond is vriendelijk tegen iedereen, behalve tegen mijn zwager, zelfs tegen vreemd mensen buiten is die vriendelijk, maar wanneer mijn zwager bij ons is, begint hij tegen hem te blaffen, en soms zelfs dat hij hem wil bijten,ik
hij word echt agressief wanneer hij mijn zwager ziet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kruising Australian Shepherd& border collie, nee mijn zwager is niet bang voor honden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
honden voelen bepaalde angsten bij mensen of is je zwager een keer niet lief voor hem geweest
en dat vergeten ze niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
whahahha dan zou mijn hond bang worden van blond grietje

Het beste antwoord

Het kan zijn dat de hond bang is voor je zwager omdat hij hem met iets engs associeert.

Misschien is hij ooit geschrokken van iemand die op je zwager leek.

Ga een keer samen wandelen met de hond en laat je zwager de riem vasthouden. Laat hem de hond complimentjes geven als hij netjes meeloopt. Als hij gaat grommen, dan moet hij 'foei' o.i.d. zeggen.

De hond moet door hebben dat hij geen kwaad kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Kan het zijn, dat jouw zwager (in zijn hart) een beetje bang is voor honden, en voor jouw hond in het bijzonder?

Als je iets nl. 'eng' vindt, houd je het gewoonlijk strak in de gaten : wáár in de kamer of in de tuin het 'engs' zich bevindt : je volgt het met je ogen, zodat er niets onverwachts kan gebeuren...

Dit onophoudelijke oogcontact vindt een hond heel gek : als een hond zich niet prettig voelt bij een andere hond, vermijdt hij juist oogcontact : hij kijkt weg, en wendt zijn hoofd af. Oogcontact betekent : ik ga de confrontatie met jou aan, en ik stá mijn mannetje...

Raadt je zwager eens aan, om de hond volledig te negeren, en doen jullie dat vooral óók, als je zwager er is. Als jullie nl. aandacht geven (nee, foei, stoute hond, mag niet....) is dit in hondentaal : mijn roedel is ook onrustig en aan het blaffen, dus ik doe er nog maar een blafje bovenop....

Dus als je zwager komt, is de hond er gewoon helemaal niet.
Kijk naar de zolder, de schilderijen en de muren, maar níét naar de hond, en zeg ook niets tegen hem.

Als dan dat gedrag achterwege blijft, moet je dit een tijdje volhouden, en dan kan je je zwager door middel van snoepjes laten geven aan je hond laten merken, dat hij toch eigenlijk best een okay-mens is.
Maar in de eerste maanden hebben jullie gewoon even géén hond, als je zwager er is.

Ik ben benieuwd, of het dan beter gaat, vooral, omdat je hond tegenover andere mensen wél vriendelijk is....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn hond begon altijd te blaffen tegen mijn vader. Die was helemaal niet bang voor het dier. Een bobtail is absoluut geen hond om bang voor te zijn.
Ik heb het altijd verklaard met de gedachte dat de hond als pup iets negatiefs heeft meegemaakt met iemand die, voor een hond, leek op mijn vader.
Zo was er ook een bepaald ras hond waar ze altijd tegen blafte. Ook als ze die hond op tv zag, die had haar gebeten toen ze een pup was.(ik stond erbij, het was de hond van buren).

Voor wat het waard is.

Op den duur is het geblaf tegen mijn vader wel overgegaan. Die negeerde de hond gewoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal toch niet zijn dat die zwager jullie hond een keer een lel verkocht heeft !?!? Want een hond vergeet zoiets niet .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn dochter heeft een bulterier al 6 jaar als pub gekregen 4 maanden oud als er een man binnen kwam en die stond in de deuropening kromp de hond helemaal inmekaar.
Het heeft twee jaar geduurd voor hij mijn man axepteerde.
mijn dochter heeft de pub gekocht van een drugsverslaafde daar is iets gebeurd wat weten wij niet ,
maar pas een half jaar nu kan ook mannen hem aanraken en met hem kroelen.
ongeloofljk alleen savonds loopt hij buiten te grommen dan mag niemand hem aanraken .
kinderen kunnen alles met hem doen daar is hij stapelgek op verder is er nog een probleem hij kan niet alleen zijn dan blaft hij aan een stuk door weet iemand daar advies voor blafband helpt niet schuift hij opzij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lastig te zeggen wat het probleem is, kan angst-agressie zijn, defensieve agressie, dominante agressie of wat dan ook. Heeft allemaal een wat andere aanpak. Wellicht een idee om een gedragsdeskundige eens te laten kijken.

Ik denk dat het sowieso wijs is om de zwager de hond niet te laten benaderen of pogingen te laten doen om 'vriendjes' te worden (naar zich toeroepen, geluidjes maken, etc). Beste is dat hij de hond negeert. Houd echter zelf heel goed in de gaten dat je zwager er niet geperforeerd vanaf komt!
Zo op afstand denk ik dat je het beste een combi kunt maken van het corrigeren van de hond (een duidelijke 'nee' of 'foei' wanneer hij uitvalt. Eventueel aan de riem doen en commando's geven om de aandacht van de zwager af te halen.
En daarnaast de zwager tot iets positiefs maken.
Logischerwijs heb jij bij de zwager nu een houding van "oh jee, daar gaat die hond natuurlijk weer" wat het gedrag van de hond versterkt. Begroet de zwager zelf enthousiast (=goed voorbeeld geven) en laat de zwager wat uit z'n handen 'vallen' (niet gooien of geven wanneer de hond mogelijk kan bijten) wat de hond zeer lekker vindt (geen saaie hondenkoekjes, maak er wat speciaals van).
In dat laatste geval is het de bedoeling dat de hond de link legt tussen: zwager komt = lekkers eten. Maar wel op een moment dat de hond niet vreselijk aan het uitvallen is, anders beloon je hem daar nog voor en dat is niet de bedoeling :-)
Afhankelijk van hoe heftig de hond reageert zal hij uiteindelijk wel het lekkers pakken en langzaam aan de link gaan leggen.
Kost helaas tijd.
Als de zwager zich veilig door huis kan bewegen kan hij ook hier en daar wat lekkers laten vallen, zodat de hond ziet dat het uit zijn handen komt terwijl de zwager gewoon doorgaat met lopen of wat hij dan ook bij jou op bezoek doet :-)

Wellicht helpt het ook als de zwager eens mee gaat de hond uitlaten. De zwager komt dan niet binnen maar wacht buiten en jullie lopen dan een stukje (eerst aangelijnd) om vervolgens samen naar binnen te gaan.

Nogmaals, het is wat eng om zomaar adviezen te geven maar voorgaande is wel een goede methode. Je zult echter zelf goed moeten inschatten hoe je je zwager veilig houdt.

Succes!