Mijn kat luistert totaal niet naar mij, wat moet ik doen?

Ik heb haar al toen ze 5 weken was dus ik heb haar echt opgevoed als een mama, gevoed met een papfles. Na een tijd kon ze niet bij me slapen dus hebben we haar een andere kamer gegeven en ons band is verbroken zal ik maar zeggen. Ze luistert totaal niet naar mij en ik blijf haar maar verwennen. Een van de grootste problemen is, als ik iets doe wat ze totaal niet wilt krast ze me heel fel en begint ze te bijten. Ze is heel erg dominant en in het begin dacht ik dat het zou komen door haar karakter, en ze is nog geen 1 jaar dus ik dacht dat ze wou spelen met me. Maar nu heb ik het gevoel dat her erger en erger wordt. Hoe zou ik dit kunnen afleren? en laten zien dat ik echt boos ben?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Vooral laten merken dat JIJ de baas bent. En als ze iets wil, maar jij wilt dat niet moet je het vooral niet toelaten. Je moet natuurlijk niet constant boos zijn maar als ze gewoon happy is ook happy zijn tegen haar. Laat ze nog eens proberen om een nachtje bij jou te slapen. En als ze op jaarlijkse controle moet bij de dierenarts, vraag er eens naar. Hij of zij weet het vast wel! maak je geen zorgen!
jc54
4 jaar geleden
Een kat is heel moeilijk iets aan te leren, veel moeilijker dan een hond. Er wordt niet voor niets gezegd: een hond heeft een baasje, en een kat heeft personeel.
Ivana
4 jaar geleden
Er is een fout gemaakt bij het te jong in huis halen van dit beest. Als het niet anders kon, treft je geen schuld, maar een katje van 5 weken die niet bij de moederpoes opgroeit en van haar geen lessen leert, heeft haar levenlang een achterstand wat niet meer is in te halen. Misschien nog iets bij te schaven, maar daarvoor moet je contact opnemen met een kattengedrag-deskundige. Mogelijk kan zij/hij je wat tips geven en verdere uitleg verschaffen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
haar moeder is gestorven dus ik had geen opties meer. Het probleem is ze komt naar me toe laat haar aaien en na een paar minuten begint ze te bijten. Alsof ik iets verkeerds doe wat ze niet leuk vind
dudemeister
4 jaar geleden
onthoudt dit gezegde: een hond heeft een baas en een kat heeft personeel

Antwoorden (1)

De ideale leeftijd om een kitten te scheiden van moeder en nestgenootjes is minimaal 13 weken, liever nog 15. Wordt een kitten zo vroeg uit het nest gehaald, dan is de kans op gedragsproblemen op latere leeftijd erg groot, omdat het heel veel vaardigheden niet aan heeft kunnen leren. Verder vind ik je vragen enigszins verwarrend. Je kat luistert niet naar je zeg je: wat bedoel je daarmee? Katten zijn geen kleine hondjes. Je kan ze veel leren dmv belonen, en je kan ze ook zaken afleren door het bieden van alternatieven voor het ongewenste gedrag. Boos worden heeft geen enkele zin en werkt alleen averechts. Het zou goed kunnen dat je kat je bijt en krabt uit frustratie en/of verveling. Speel je regelmatig met haar? Dat is niet alleen goed voor de kat, maar zo bouw je ook een band op met het diertje. Hou je haar bezig dmv voerpuzzels, eventueel zelfgemaakt? Als ze een binnenkat is, heb je dan mogelijkheid een buitenruimte veilig voor haar af te zetten? Heeft ze voor zover mogelijk toegang tot het hele huis? Enfin, verdiep je eens goed in wat katten nodig hebben. Het zou goed zijn een gedragstherapeut aan huis te laten komen die je tips kan geven over hoe het leven van je kat te verrijken en jullie band te verstevigen. Ik wens je succes en geduld en inzicht toe.
Rieneke1