Ik heb een konijn opgehaald en tijdens de autoreis leek ze wel 'halfdood' ik schrok met rot! Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Rieneke1
10 jaar geleden
Wat versta je onder halfdood?
Wellicht had het konijn last van stress?
Lijkt het beestje nu weer in orde?
Bij twijfel naar de dierenarts!

Antwoorden (2)

Hier is niet echt een eenduidig antwoord op te geven, omdat we niet weten wat je bedoelt met 'half dood'. Ging hij echt liggen, of zat hij in een hoekje en reageerde hij nergens op, wat bedoel je? Waar werd hij in vervoerd?

Grote kans dat het konijn behoorlijk in de stress was. Dingen als een vreemde omgeving, te veel geluid, alleen zijn, te klein hokje, kunnen gevaarlijke stress veroorzaken. Ook kan het zijn dat het te warm werd voor je konijn; de auto is een beruchte plek voor velen (baby's, ouderen, honden, cavia's, konijnen, .....) dus misschien was het oververhitting. Erg gevaarlijk.

Ik neem aan dat je dit konijn nieuw hebt? Ik hoop dat hij bij een vriendje (konijn en geen cavia) terecht komt. En vooral even geen drukke kinderen de eerste periode dat hij even moet acclimatiseren in zijn nieuwe omgeving.

Ik acht de kans groot dat het een reactie was op hevige stress, of oververhitting. Maar het is natuurlijk ook goed mogelijk dat het diertje zich onwel voelt door een onderliggende ziekte. Dit kan alleen een dierenarts uitsluiten.

Hoe dan ook: hoe is het konijn nu?
bij twijfel altijd naar de dierenarts (ook avonden of weekenden). Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ze zit in een hoekje in het nachthok. ze heeft een broertje die al op onderzoek uit is! haar broertje is wel wat actiever
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nou ja halfdood was het ook weer niet het was meer : languit liggen zonder iets te doen. helemaal slap. het kan best komen door de hitte. het was erg warm in de auto
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Houd je er wel rekening mee dat je zo een hele kudde konijnen hebt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het voor jou als mens, en je mogelijkheden tot zweten en dergelijke, al warm was in de auto, kan ik me goed voorstellen dat het konijn zich verre van goed voelde. Konijnen kunnen niet zweten zoals mensen, en kunnen niet goed tegen warmte. Dat plus de angst: dat verklaard waarom het konijn zo erbij zat.
Oververhitting is een gevaarlijk iets, vooral de combinatie auto + dier is verraderlijk en leidt wel eens tot ernstige problemen of zelfs dood. Inderdaad, wat Pelle zegt, hoop dat het broertje gecastreerd is. Zo niet, (en het zusje is ook nog vruchtbaar), dan zsm uit elkaar halen en een afspraak maken bij de dierenarts. Veel plezier met je konijnen.
Een konijn in doodsangst zal compleet verstarren en doodstil blijven zitten. Dat is normaal gedrag. Zoiets als : als ik niet beweeg, zien ze me ook niet.
Als in de natuur een vijand (bijvoorbeeld een jachthond) een konijn nadert, zal het konijn bewegingsloos blijven zitten tot op het moment dat de hond het konijn echt gaat bejagen, pas dan rent het konijn zigzaggend weg, vaak met een snelheid die de 60 km benadert.
In jouw geval is er voor het konijn geen ontsnappen mogelijk. Hij zit in een situatie waarin hij zich sterk bedreigd voelt. Een vorm van 'doodsnood' dus. De reactie is vanuit zijn natuurlijke aanleg heel verklaarbaar. Was het een konijn van jezelf geweest, dan was die reactie niet zo geweest, omdat hij dan zijn omgeving niet vijandig had gevonden.
Als je thuisgekomen het konijn de tijd geeft om zichzelf te herstellen en je benadert hem rustig zonder hem aan te raken, dan zal hij er geen nadelige reacties van overhouden. Je moet alleen goed begrijpen wat de oorzaak van deze 'dood'houding inhoudt.

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik zocht naar een foto van mijn jachthond waarop duidelijk te zien is hoe een jachthond een konijn nadert zonder het konijn te hetzen. (Hetzen is opjagen.)
De hond 'stelt' het konijn, waarbij het konijn verstart in een zodanige houding dat niets meer beweegt. Die spanning in de natuur is fascinerend.
Ik heb mijn hond volkomen in de hand, dus ze zal het konijn alleen bejagen als ik haar toestemming geef. Omdat ik niet jaag zal ik haar na een paar minuten bij me roepen en zal ze naast me komen zitten. Voor het konijn is dan de spanning geweken en zal het rustig verder huppelen.
De foto is te onduidelijk om te plaatsen.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beetje domme vraag misschien, maar je laat dus voor de lol regelmatig konijntjes doodsangst aanjagen door je hond?
Ivana
10 jaar geleden
Nee hoor Anna, zo zit het niet. Ons gemeentebos heeft een paar velden waar heel wat konijnen hun holen hebben gegraven. Ik loop er dagelijks en zie hoe veel honden de konijnen opjagen die dan gauw hun holletjes opzoeken. Dit heb ik mijn hond afgeleerd, meteen toen zij een week of tien was ben ik begonnen om haar te laten zitten als er paarden, kinderen en joggers aankomen. Op konijnen mag ze niet hetzen, maar het komt wel eens voor dat ze, als ik even niet naar haar kijk, een konijn benadert zonder dat ze er op jaagt. Dan staat de hond stil met geheven poot (het z.g. voorstaan) en wacht op mijn aanwijzing. Het konijn absoluut in een bevroren houding. Een paar tellen moet ik dit majesteitelijk tafereel aanschouwen. Ik weet dat ze niets doet zonder mijn toestemming. Deze konijnen hebben om de meter een hol en weten ook dat de redding nabij is. Bovendien zijn ze zo aan mensen gewend dat ze er geen hartverzakking van krijgen. Maar het is wel een minibeeld van de echte natuur en de aard van beide beesten, hond en konijn. Ik denk dat mijn hond meer lijdt aan het niet mogen jagen, dan het konijn aan de bedreiging. ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel voor de uitleg :-). Interessant. En knap dat je je hond zo onder controle hebt. Ik de mijne ook wel maar er blijven een paar dingen waar ik geen hrip op krijg bij haar :-).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dikke + !