Hoe komt het dat onze hond geen brokken meer wil eten ?

Hij wil wel brood, appels en koekjes, dus lekkere dingen maar geen brokken, ook geen ander soort brokken.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn en wat kunnen we hier aan doen ?

Toegevoegd na 39 seconden:
Moeten we brood, appels en koekjes aan blijven bieden of wat ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
105.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat hij iets aan zijn mond of maag heeft waardoor de brokjes pijn doen. Ik zou voor de zekerheid met hem naar de dierenarts gaan.

Antwoorden (7)

kan het ook zijn dat hij last van de tanden heeft?
misschien zijn de brokken te hard? en eet hij daarom alleen dat andere omdat dat ietsje zachter is.
misschien even na laten kijken bij een dierenarts
13 jaar geleden
Eigenlijk zijn brokken geen echte hondenvoeding.
Honden eten van nature rauw vlees. Hun prooi, b.v. een konijn wordt uitelkaar gescheurd en als eerste eten ze de maaginhoud op. Daar zitten wat grassen en zaden in. Dat is het enige graan wat ze nodig hebben. Daarna eten ze de rest van het dier op.

In brokken zitten veel te veel granen en granen zijn moeilijk te verteren door honden. Bovendien heeft een hondendarm rauw vlees met de benodigde bacterieën erin nodig.

Geef hem géén koekjes en brood!! Dat is dubbel slecht, vanwege de suiker. Af en toe een beetje appel is geen probleem, maar te veel fruit is ook niet zo goed.

Het beste wat je kunt doen is rauw vlees kopen, b.v. van Carnibest, Rodi enz. en een heel klein beetje door zijn brokken doen. Als hij dat goed eet, doe je iedere dag iets meer vlees en iets minder brokken totdat je helemaal over kunt gaan op rauw vlees.

Geef hem 2x per dag eten, 's morgens goede brokjes (Farmfood) en 's avonds b.v. Carnibest of ander rauw vlees.

www.carnibest.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk heeft hij pijn aan z,n gebit.Ga er eens mee naar de dierenarts.Die kunnen er wel wat aan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk heb je hem verwend!
gewoon al die andere dingen niet meer geven als hij honger krijgt gaat hij wel eten
natuurlijk rauw vlees zoals eerder genoemd is goed
maar ook vrij prijzig
en hondebrokken zijn wel goed voor de hond er zit alles in wat ze nodig hebben
en oud brood is ook goed het geeft omzetingen in de darmen en een appel kan ook geen kwaad
geef hem af en toe wat pens je vind dit bij de dierenwinkel
maar verder lijkt mij dat je hond verwend raakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw hond houdt je voor de gek! Dit beeld is mij welbekend! Geef hem zijn brokjes met bijv. een beetje uit een hondenblik, dit steeds minderen, totdat je er op een gegeven moment niks meer door doet, maar wel nog steeds de stimulerende geluiden als "jammie lekker" (je kent ze wel). Als hij dan nog niet eet heb je hem echt verwend, en als hij honger heeft gaat hij echt ook weer eten. Enne, zo niet toch maar even zijn tanden laten controleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe oud is je hond? Wanneer hij in de periode zit dat hij gaat wisselen (leeftijd 4-7 maanden) dan kan het eten van harde brokjes inderdaad pijnlijk zijn. Dit kun je oplossen door de brokjes wat te weken in lauwwarm water of (kippen)bouillon. Controleer ook even de bek van je hond of laat een dierenarts nakijken of het wisselen zonder problemen verloopt.

Kijk ook bij een oudere hond even in de bek of laat de dierenarts even kijken om te zien of er geen problemen zijn.

Is dit niet het geval en eet je hond wel harde lekkernijen, dan kan het inderdaad verwendheid zijn. Om dit op te lossen kun je je hond (afhankelijk van zijn leeftijd!) 2-4 eetmomenten per dag aanbieden. Eet hij zijn eten binnen 10 minuten niet op? Dan gewoon de bak wegzetten. De eerste dagen zal je hond weinig eten en afvallen, maar als het goed is krijgt ie na 3-4 dagen flink honger en zal hij eten wat hem wordt voorgezet. Uiteraard geef je in deze periode even geen tussendoortjes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze hond at op een gegeven moment zijn brokken niet meer. Na wat research bleek dat de brokken qua samenstelling eigenlijk helemaal niet goed waren. Vooral in goedkopere brokken zitten soms weinig voedingsstoffen die je hond echt nodig heeft en op neemt in zijn lichaam. Hierdoor kreeg onze hond veel last van zijn buik en hoefde hij zijn brokken niet meer. We hebben nu een soort brok voor de gevoelige maag met veel goede/bruikbare voedingsstoffen. Daarnaast geven we hem af en toe een paar spercieboontjes of een half sneedje bruinbrood. Dit omdat brokken erg snel verwerkt worden in de maag, het is snel de darmen in, terwijl er nog veel maagzuur in de maag is achtergebleven. Door sperciebonen of brood te geven wordt het zuur verminderd en meer geneutraliseerd.
Bij mijn hond had het dus echt te maken met zijn maag. Ik weet niet of jouw hond soms ook wat slomer is dan normaal? Dan kan het ook zijn dat hij last heeeeft van zijn maag en voeding.