Welke kat kan ik nemen met een katten allergie?

Hallo ik was ooit bij iemand op bezoek met een vriend van mij. En we hebben bijde last van huistofmijt en katten allergie. alleen (het bezoek) heeft een kat. Alleen we konden bijde tegen de kattenharen enzo. Kan iemand mij toevallig helpen want ik zou heel graag een kat willen nemen waar ik dan niet allergies voor ben. denk dat het een speciale ras is???

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K
Rieneke1
4 jaar geleden
https://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/108300-een-kat-als-huisdier-als-je-allergisch-bent.html
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Allergieën veranderen in de loop der jaren.
Ofwel, als je allergisch bent, blijf je allergisch.
Dan reageer je jaren enorm op Huisstofmijt en voorraadmijt, dan meer op honden en paarden.
Als je een kat koopt, kan het helaas twee kanten op.
Misschien gaat het goed, misschien gaat het kort goed en begint 1 van jullie weer, doordat je continu contact hebt met de kat.
En dan? Kat wegdoen?
Ben verstandig.
Ja, ik weet waar ik over praat. In ons huis wonen ook een paar met allergieën. Mijn gevoel wil ook wel een hond, maar mijn verstand laat ik toch zwaarder wegen, omdat ik dadelijk de hond moet wegdoen. Zielig voor de hond (en mijn gezin).

Antwoorden (1)

Veel mensen die allergisch zijn voor katten zijn niet allergisch voor hun haar, maar voor de proteïne die wordt afgescheiden door de huid (Fel D1 eiwit) en aanwezig is in hun speeksel (Fel D4 eiwit). Hieronder vindt u een overzicht van hypoallergene kattenrassen en de reden waarom ze het meest geschikt lijken voor mensen met allergieën.

#1 - Sphynx
De sphynx is haarloos.

#2 - Cornish rex
De vacht van de meeste katten is verdeeld in drie lagen: een bovenvacht, een middenvacht en een ondervacht. De cornish rex heeft alleen een ondervacht. Hierdoor hebben zo ook veel minder haar dan andere katten. Dit betekent dat ze veel minder verharen en daarom minder snel een allergische reactie veroorzaken.

#3 - Devon rex
De devon rex heeft hetzelfde vachttype als de cornish rex, en heeft dus alleen de zachte ondervacht. De devon rex heeft echter nog minder haar dan de cornish rex waardoor hij nog minder verhaart. Zoals dat ook geldt voor de cornish rex zal de devon rex dus minder snel een allergische reactie veroorzaken dan de meeste andere rassen.

#4 - Oosters korthaar
Oosters kortharen hebben een korte, fijne vacht en verharen weinig. Voor het beste resultaat dient u de oosters korthaar regelmatig te borstelen om losse haren te verwijderen en zo het aantal haren dat de kat verliest nog meer te beperken.

#5 - Blauwe rus
De blauwe rus heeft geen speciale vachteigenschappen waardoor ze hypoallergeen zijn, maar ze produceren wel veel minder Fel D1 - het eiwit dat katten afscheiden. Dit veroorzaakt bij mensen met een kattenallergie een allergische reactie.

#6 - Balinees
De hypoallergene eigenschappen van balinese katten zijn hetzelfde als die van de blauwe rus. Hun huid produceert minder Fel D1 waardoor ze minder snel een allergische reactie veroorzaken.

#7 - Siberische kat
Net als de blauwe rus en de balinees, produceert de huid van de siberische kat minder Fel D1 dan de meeste andere rassen en wordt daarom beschouwd als hypoallergeen.

#8 - Bengaal
Veel fokkers en eigenaren claimen dat de bengaal hypoallergene eigenschappen heeft. Hoewel er geen bewijs is dat ze minder Fel D1 eiwit produceren, is het voornaamste argument waarom ze minder allergeen zijn dat hun korte pels-achtige vacht veel minder verhaart dan die vacht van een gemiddelde kat waardoor het minder waarschijnlijk is dat ze een allergische reactie veroorzaken.
SimonV
4 jaar geleden
Ivana
4 jaar geleden
Inderdaad, de Blauwe Rus. Daar heb ik in deze situatie ervaring mee. Heel fijne katten, maar teruggetrokken en hechten zich erg aan één persoon. Geen kat voor een druk huishouden.
HannekeJanssen
4 jaar geleden
.. verder kun je je afvragen of het voor een kat wel zo goed / gezond is om zo doorgefokt te zijn. Onlangs in het nieuws hoe honden en katten lijden onder onze wens naar "designerhuisdieren". Denk goed na of je hieraan mee wilt werken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@HannekeJansen: plus 1!
Ivana
4 jaar geleden
@HannekeJanssen, een Blauwe Rus is niet doorgefokt. Een gefokte kat wil niet altijd zeggen dat hij tegennatuurlijk is. Een fokker van katten kan ook bezig zijn met de bescherming van een bepaald ras.
Goed, ik geef je gelijk wat betreft de haarloze katten, die zijn niet van nature zo!
Leg even uit wat JIJ onder doorfokken verstaat, je moet niet alles over één kam scheren.