wat mag een valkparkiet?

wat mag een valkparkiet allemaal hebben voor lekkers ??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Trosgierst,
Groenvoer hoort bij het dieet van de valkparkiet.
Met bladgroenten zoals: Sla, muur, andijvie, spinzie enzovoort oppassen dat er niet teveel gegeven wordt iv.m. mogelijk problemen met de ontlasting. Een stukje wortel, komkommer, courgette, rettich en bleekselderij wordt ook altijd op prijs gesteld door de valkparkiet.
Dit kan ook gemengd worden met eivoer. Verder kunnen ook boontjes, rijst, tauge gevoerd worden.
Fruit
Een stukje appel, peer , mandarijn of sinaasappel dit kan ook gemengd worden door het eivoer. Een beetje kiwi of zelfs een halve kiwi is ook leuk om te voeren, Denk ook eens aan aardbeien, rode bessen, kersen.
Een schijfje hard gekookt ei, waarbij Probeer ook eens een pinda te voeren of noten, op walnoten zijn ze ook erg gek.

Op knabbelstaven kunnen ze uren knagen en het is nog goed voor ze ook. Dit zijn houten stokken met daar rondom zaden met honing geplakt. De valkparkiet moet hiervoor veel moeite doen om de zaden los te krijgen. Dit is ook goed tegen verveling. Deze staven zijn verkrijgbaar bij bijna elke dienspeciaalzaak.

Mineralen
Voor een goede opbouw van het skelet en het onderhouden daarvan is het belangrijk bronnen hiervoor aan te bieden. Een stukje sepia en een kalk- of mineraalblokje mag daarom niet ontbreken in de kooi. Het toevoegen van grit (oestergrit) aan het eivoer of apart verstrekken in een zogenaamd snoepvoerbakje is een belangrijke calciumbron. Een valkparkiet neemt hiervan naar behoefte, soms een hele tijd niet, maar het moet altijd beschikbaar zijn.

Kiezel
De kiezel is van belang voor de maagspier van de valkparkiet. Als er geen kiezel aanwezig is kan de maagspier verslappen en dat is slecht voor de spijsvertering.
De kiezel vermaalt de zaden zoals mensen het met de tanden en kiezen doen. Een valkparkiet neemt hiervan naar behoefte, soms een hele tijd niet, maar het moet altijd beschikbaar zijn.

Roodsteen en houtskool worden vaak toegevoegd aan kiezel of grit. Maar beiden zijn meer schadelijk dan nuttig. Ze nemen stoffen op uit de darm of laten het darmkanaal tot rust komen. Deze zouden dus alleen versterkt moeten worden als geneesmiddel. Kiezel en grit vermengd met roodsteen of houtskool niet verstrekken.

Water
Er moet altijd vers water voor de valkparkiet aanwezig zijn. Op kamertempratuur en zeker niet koud of ijskoud! Dagelijks moet het water ververst worden, op warme dagen moet het water meerdere malen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

een valkparkiet mag eigenlijk veel dingen naast het gewone parkietenvoer

denk dan aan kleine stukjes groenten en fruit
wat na 2 uur niet op is weggooien en de dag erna weer een nieuw stukje geven en wel afwisselen anders kan hij diarree krijgen

een sepiablokje mag constant in de kooi hangen {voor calcium}

van die zaadstrengen die je in de dierenspeciaalzaak kunt halen vinden ze ook heel lekker {ze knoeien hier wel veel mee }
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
noten
stukje hardgekookt ei
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trosgierst, knabbelstaafje, Brinta (met water, niet met melk)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kaas, maar niet te veel.!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trostgiers, Appel, Banaan eigenlijk heel veel vruchten. Er zijn ook heel veel parkietensnoepjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een blaadje groenvoer. Liever andijvie dan sla, omdat ze van het laatste eerder aan de dunne geraken. Om die reden zowieso niet te veel groenvoer geven.

Een druif of een stukje wortel is ook prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trosgierst en Groenvoer