Mijn konijn stampt erg vaak en hard, wat is er aan de hand?

Mijn konijn is inmiddels 8 jaar oud. Hij heeft sinds een paar maanden (4 maanden) een wit oogje, en hier is hij blind aan. Ik weet niet of dit relevant is maar ik vertel het voor de zekerheid. Sinds een paar weken stampt hij soms 1 uur lang door en hij is nergens door rustig te maken. Vaak aai ik hem op zn bolletje en dan gaat hij rustig zitten en dit vind hij erg lekker maar ook hier wordt die niet rustig van. Hij doet een moord voor biks (konijnenkorrels) maar ook hier wordt die niet rustig van en eet ze pas 1 uur op nadat die weer is gestopt. Het is erg hinderlijk want het is soms 2 uur in de nacht en enorm hard. Hij is erg bang en lijkt iets te zien,hij deed het vroeger alleen als die een kat zag maar aangezien om 2 uur snachts alles op slot zit en hij niks ziet kan dit niet. Hij is inmiddels al 1 uur aan het stampen en is eventjes gestopt en begint weer (om 2 uur snachts) kan iemand mij hier mee helpen? Zijn oren staan meestal iets vooruit (hij is een flapoor) en hij loopt rond in de kooi en blijft bang (denk ik bang) of boos voor erg lang..

4 jaar geleden
20.9K
Rieneke1
4 jaar geleden
Kan het zijn dat hij pijn heeft, wat zegt de dierenarts van het oogje? Zit het beestje, als groepsdier wat graag de ruimte heeft, de hele dag in een kooi? Zorg je voor voldoende afleiding en bezigheid? Krijgt hij veel aandacht?

Antwoorden (2)

Stampen
Het konijn is bang, of boos, vindt dat er gevaar dreigt of is het er niet mee eens. Kan soms ook voor aandacht zijn. Wanneer een konijn stampt voor aandacht zal hij andere lichaamstaal laten zien. Een bang of angstig konijn zal meer in elkaar gedrukt zitten en grotere ogen hebben.
Een erg bang of nerveus konijn zal misschien hard stampen met zijn poot. Dit is niet enkel een waarschuwing voor andere konijnen, maar ook voor jou. Weet dat konijnen niet alleen stampen wanneer er gevaar dreigt, maar ook als kreet om aandacht.
fremar
4 jaar geleden
Het is duidelijk dat jouw konijn zich niet fijn voelt.
Je hebt hem al 8 jaar. Je zult hem daardoor ook kennen (gedrag).
Konijnen stampen inderdaad omdat ze schrikken, bang zijn, pijn hebben, aandacht willen. Jouw konijn deed dit altijd als hij een kat zag.
Je weet dus dat hij het sowieso doet bij 'gevaar'. Dit is heel normaal. Dit deden onze konijnen ook altijd.
Nu stampt jouw konijn ook om andere redenen.
Het blinde oog zou een reden kunnen zijn. Hierdoor ziet hij toch anders, waardoor hij misschien eerder stampt.
Het nachtelijk stampen is niet alleen vervelend voor het konijn, maar ook voor jullie.
Helpt het om een lampje aan te laten?
Laten jullie 's nachts een afwasmachine lopen of een ander apparaat?
Zijn er nieuwe buren of huisdieren in de buurt? Allemaal dingen waar jouw konijn op kan reageren. Dit in combinatie met ouder worden en slechter zien.
Maar hier heb je nog steeds niks mee opgelost. En voor de poten van jouw konijn is het ook niet goed.
Zelf zou ik toch even de dierenarts bellen en aan de assistent het verhaal vertellen.
Wellicht is het toch verstandig om even langs te gaan om een lichamelijke oorzaak uit te sluiten. Dan weet je in ieder geval dat hij reageert op iets in de omgeving. Dan kun je proberen de oorzaak te vinden. Loop dan even de punten na van 'nieuwe' dingen in zijn omgeving. Begin sowieso met 's nachts een lampje aan te laten.
Als laatste: Omdat jouw konijn een flapoor is. Kun je door de lange hangende oren weinig 'lezen' aan de oren.
Succes, en je bent al goed bezig door een oorzaak te zoeken en te proberen jouw konijn te kalmeren.