Mijn cavia eet geen brokjes of hooi meer, hij wil alleen nog groenvoer wat is er aan de hand?

Mijn cavia heeft erge diaree gehad. Het lijkt er niet op dat hij er van is opgeknapt. Want hij eet zijn brokjes en hooi niet meer. Maar als je hem groenvoer geeft, hoor je zijn buik weer borrelen. Terwijl dat het enige is wat hij aanneemt. Wat is er aan de hand denken jullie. Ps: hij 3,5 jaar ou

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
Rieneke1
4 jaar geleden
Wat zegt de dierenarts?
paulus811
4 jaar geleden
Als cavia's geen hooi meer eten groeien de tanden door tot ze hun bek niet meer dicht krijgen. Ze MOETEN hooi eten om de tanden op lengte te houden. Slijpen kan wel, maar is niet fijn voor de cavia en ook niet voor je portemonnaie.

Antwoorden (1)

Oorzaken van diarree bij de cavia is meestal een reactie op groenvoer dat de cavia niet verdraagt. Hij kan hierdoor ook last van gas in zijn buik krijgen.
- Wat te doen? Als de cavia niet ziek is, is het vaak voldoende om een paar dagen alleen hooi en water te geven. Mocht de diarree niet overgaan is het verstandig om naar de dierenarts te gaan.
-Ook kan het een gebitsprobleem zijn. Pijn bij eten.

Bel de dierenartsassistente en vertel en vraag wat te doen.
Als de cavia duidelijk ziek is, dus stil in een hoekje zit, opstaande haren heeft, niet eet of echt waterdunne diarree heeft, wacht dan niet maar ga direct naar uw dierenarts.

N.B. De zieke cavia kan o.a. last hebben van:
Tandproblemen , Diarree , Luchtweginfectie , Hittestuwing , Huidziekten , Scheurbuik
Wacht niet te lang, bel tenminste met de da assistente en leg de problemen voor.
Een cavia kan heel oud worden 6 à 7 jaar of ouder, dus dat op zich kan geen punt zijn.

succes @Eelcooootje
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Maar het gekke is, hij wil alleen maar groenvoer. Hij heeft wel trek, in groenvoer maar niet in brokjes/hooi.