Wat en Wie bepaald de prijs van een Pup of Kitten met of zonder stamboom?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.8K
LeonardN
4 jaar geleden
Dat doet de markt zelf, dus de kopers en verkopers in een bepaald gebied, er is geen instantie die dat regelt. Dus jij als verkoper komt een prijs overeen met de koper. Zo is er ook geen bepaalde prijs voor 2de handskleding, of tuinslangen.

Antwoorden (2)

Onkosten en dat zijn er veel bv:
Medische: bv ontwormen, inentingen, chip en controle dierenarts
Stamboom, verplicht lidmaatschap kattenvereniging
Zorg: voor kitten/pup maar ook voor moeders en ook
Dekgeld voor vader.

Fokkers werken met 3 categorieën. Huisdier , fokdier , showfokdier.

Reden verkopen als huisdier: mag niet mee gefokt worden (contract), In ieder dier zie je verschillende karaktertrekken die een lijn van de fokker bepalen. Zo ook de juiste dekkater (stamboom) er bij zoeken.
De kleurvariatie wordt vaak meegeteld en zorgt voor een hogere prijs wanneer een kleurlijn veelgevraagd is.

Fok en showfokdier zijn er ook en worden hoger in prijs verkocht, zijn meer waard. Met fokdieren kan men geld verdienen en showfokdier kan door gewonnen prijzen bv meer dekgeld vragen.

In een dierenasiel wordt de prijs bepaald door onkosten van onderhoud/onderdak/dierenarts en mogelijke subsidies van bv de gemeente kunnen die prijs lager houden.
Helaas leert de ervaring dat subsidies in deze tijd veelal lager worden of helemaal verdwijnen. In dat geval moeten de vrijwilligers die het allemaal draaiende houden ook nog donateurs/sponsors zoeken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De kostprijs van een pup is rond 200-300 euro; dit zijn ruwweg de kosten van dierenarts, chippen, voeding, ontwormen etc. Rashonden zijn wat duurder (vanwege registratie bij rasvereniging/kosten stamboom); pups uit grote nestjes iha wat goedkoper (dierenartskosten kunnen over meer pups verdeeld).
In dat bedrag zit GEEN vergoeding voor de uren die de fokker besteedt aan verzorging; een zgn. professionele fokker die pups aanbiedt voor dit soort prijzen is een beunhaas; honden van een bonafide professionele fokker zouden al gauw 1000 euro moeten kosten.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er bestaan puppy's waarvan de prijs dubbel of meer is dan jouw €1000,00. Zoals de onderstaande bron toont : 2.400,-- Engelse ponden
https://www.pets4homes.co.uk/classifieds/2269062-pure-australian-labradoodles-red-orpington.html
Labradoodls zijn populair ook in Nederland en de Ver. Staten: Het is maar een voorbeeld.