Waarom poept een poes in huis?

Onze poes heeft net een nestje gehad (5 weken geleden) en poept nu her en der in huis. We hebben een kattenbak, maken het ook goed schoon, maar toch blijft ze overal en nergens haar behoefte doen. Iemand tips om het te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

allereerst even met poes naar de dierenarts, om een lichamelijk probleem uit te sluiten.

verder is de regel bij katten: per kat een hulpbron (kattenbak, eet- en drinkbakjes, slaapplaatsen), plus een.
je hebt dus sowieso twee bakken nodig.
veel katten poepen en plassen graag in verschillende bakken.
verder neem ik aan dat de kleintjes inmiddels deels over zijn op vast voer, en ook van de bak gebruik maken?
dan wordt het wel erg druk.

mogelijk wil poes zo ook ongenoegen en/of onzekerheid laten blijken.
heb je een kattenluik, waar vreemde katten door naar binnen kunnen komen?
dit kan een enorme bron van stress zijn, zeker nu ze kleintjes heeft.
of misschien vindt ze het allemaal te druk?
het is goed dat de kleintjes nu met van alles kennismaken, en veel in handen worden genomen, maar mogelijk is het ietsje teveel voor moepoes?

hoe dan ook, eerst even naar de dierenarts, en sowieso een bak erbij.
Rieneke1
13 jaar geleden
Wat hierboven al is gezegd: sowieso even naar de dierenarts om een lichamelijke oorzaak uit te sluiten.

Katten zijn zindelijke beesten, maar wanneer ze ergens ontstemd over zijn kunnen ze er af en toe een behoorlijke puinhoop van maken.

Heeft zij een plekje om rustig haar behoefte te kunnen doen of dartelen er altijd een of meer kittens om haar heen? Je zou kunnen zorgen voor een plek waar alleen zij bij kan, zodat ze rustig haar behoefte kan doen. Bijvorbeeld door de kittens in 1 ruimte (kamer/keuken?) te laten en de moederpoes regelmatig een loopje door andere gedeeltes van het huis te gunnen (waar uiteraard 1 of twee kattenbakken staan).