zijn wantsen giftig voor mijn kat?

Daarjuist zag ik dat mijn kat met een wants aan het spelen was en hem nadien had ze hem opgegeten.
Ze begon te kwijlen,daarom gaf ik ze wat water. Nu lijkt het weer goed te gaan, maar is dat ook echt zo?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
12.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Alle wantsen hebben een zuigsnuit en leven ervan om planten en ook andere insecten uit te zuigen. Dus niet dieren. Ik denk dat het niet giftig is voor katten.

Antwoorden (1)

Het is een misvatting dat het gevaarlijk zou zijn voor een kat om insecten te eten. De maagsappen van een kat zijn er uitstekend tegen opgewassen. Als de kat in het wild zou leven en voor zichzelf moest zorgen zouden insecten en kleine knaagdieren zelfs de basis van haar voedselpakket vormen. Het wordt pas zorgelijk als het dier zich hoofdzakelijk voedt met sprinkhanen, want die veroorzaken verstopping. En onderzoek heeft uitgewezen dat het verorberen van een tijgermot af te raden is, want diens lichaamssappen zijn giftig (wat komt door de toxines uit de plantensoorten die zij als larve gegeten hebben). Maar het eten van een wants is voor een kat dus niet schadelijk.
Amadea