Is het zielig voor een binnenkat als ie zijn hele leven alleen appartement en balkon ziet?

Me binnen kat komt dus alleen op het balkon en als ik dan thuis kom van werk en ik zie hem zitten dan heb ik als mens best wel medelijden. Maar is dat nodig of vind een kat dat allemaal wel prima?

5 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (2)

Als jou kat dat allemaal gewend is dan vinden ze het niet erg, mijn kat komt helemaal niet buiten en is nogsteeds heel gelukkig dus je hoeft je niet slecht te voelen hoor
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Of een binnenkat zielig is of niet hangt van een aantal factoren af.
Allereerst is het goed te bedenken dat een kat geen solitair dier is zoals vaak wordt gedacht. Veel katten vinden het heerlijk een maatje te hebben en kunnen diepe vriendschappen sluiten met een andere kat.
Helaas worden veel katten te vroeg (voor 13 a 15 qweken) uit het nest gehaald, en daarna alleen gehouden. Zulke katten zijn sociaal gehandicapt geraakt en kunnen niet meer wennen aan een andere kat.
Verder is het uiterst onverstandig zomaar een nieuwe kat bij een oude te zetten: er zijn veel zaken om rekening mee te houden wil je een goede kans van slagen hebben, zoals een langzame introductie, levensfase, karakter.

Maar goed jouw kat is alleen. Dat hoeft geen probleem zijn, maar katten zijn intelligente (roof)diertjes, en je zal er de nodige tijd en moeite in moeten steken om je kat gelukkig te maken en te houden.
Om te beginnen: speel met je kat, maak daar een dagelijkse gewoonte van, en varieer hoe je speelt (laserlampje, hengel, balletjes, ritseltunnel, onder krant).
Als je kat eigen speeltjes heeft, rouleer die dan, iedere dag hetzelfde is saai.
Werk met geuren: bewerk af en toe wat speeltjes met catnip of valeriaantinctuur.
Haal buiten naar binnen en zorg voor nieuwe geuren/ indrukken: kastanjes, takken, vogelveren, verse kartonnen doos.
En het allerbelangrijkste: laat hem werken voor z'n eten dmv voerpuzzels. Wissel ook die af, en begin makkelijk. Te koop maar ook zelf te maken: een lege tissuedoos is al een voerpuzzel (google op voedselverrijking kat)
Heb je trouwens het balkon interessant gemaakt, met een uitkijktoren en interessante plantjes waar hij veilig op kan knabbelen?

Kortom, ik vrees dat je kat een heel saai leven heeft en zich de tandjes verveelt.
Met wat inspanning en aandacht is daar echter zeker wat aan te doen.
Rieneke1
5 jaar geleden
Z512099
5 jaar geleden
+ vele nuttige tips, vooral de kattenvoerpuzzel zeker in huis halen:https://www.bol.com/nl/p/nina-ottosson-kat-mixmax-c-kunststof-blauw-roze/9200000023684952/?suggestionType=suggestedsearch&bltgh=n0jOL5kCXCECxDJrzlRJlw.1.2.ProductImage, welke de geest stimuleert, verhindert ook het “schrokken” waardoor de kat zal afvallen.
Rieneke1
5 jaar geleden
@Z512099 Maar met maar 1 puzzel kom je er niet, dat wordt ook saai voor de kat. Het beste is meerdere puzzels, simpele om mee te beginnen en oplopend in moeilijkheidsgraad naarmate de kat het doorkrijgt. Zo ben ik oa begonnen met een schoenendoos volgestouwd met lege wc-rollen. Op z'n kant gezet kunnen ze de brokjes daar makkelijk uitharken. Als de openingen van de rollen echter niet naar opzij maar naar boven zijn gericht, wordt het al een stuk moeilijker.