Een kater die alleen woont sproeit die ook standaard?

Me kater is nou 8 maanden oud en leeft niet met andere katten. Gaat die kater alsnog sowieso sproeien?

5 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Laat je kater castreren. Dat kan sproeien voorkomen. Sproeien doen ze om hun territorium af te bakenen. Na castratie zal het “katergedrag” zeker minder worden.
Ook zal hij dan niet weglopen of lang weg blijven om vrouwtjes te zoeken. Minder kans op aanrijdingen dus met plots oversteken op zoek naar “meisjes”, ook kan hij zich niet voortplanten. Er zijn al zo veel katten en kittens in asiels of opvangs die een baasje zoeken. Er is volgens mij een overschot aan wilde/zwerfkatten op veel plaatsen. Die zijn meestal niet geholpen dus komen er meer en meer zwerfkatten ook. Die hebben vaak ziektes en wormen/vloeien omdat ze niet ingeënt worden.
Ook zijn geholpen katers veel huiselijker en knuffeliger. Ik heb er zelf eentje en al een paar hier voor gehad. Echt een stabieler karakter en gewoon meer familie- en huiskat.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Mijn kater was erg wild. En beet ook. Na castratie werd hij binnen zeer korte tijd erg anders. Heel erg knuffelbaar en aanhankelijk.

Antwoorden (1)

Jazeker, want hij wil hoe dan ook z'n territorium afbakenen. Je weet nooit wat er nog langs kan komen he? Het is het verstandigst je kater zsm te laten castreren, want als hij eenmaal sproeit leer je dat niet snel meer af, castratie of niet. Het is zaak de eerste sproei voor te zijn.
Rieneke1
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Weer een dikke plus Rieneke!
popeye
5 jaar geleden
Maar het is een binnenkat en komt alleen op de balkon.
Rieneke1
5 jaar geleden
Dat had ik al begrepen popeye, maar zoals ik al in m'n antwpoord zette neemt de kater dat niet mee in z'n overwegingen. En niet alleen dat: hij kan nu ieder moment geslachtsrijp worden als hij dat nog niet is. Dat wil zeggen dat los van het sproeien z'n urine ook vreselijk doordringend gaat ruiken. Wees verstandig en laat het dier zsm castreren.