Kan onze cavia suikerziekte hebben gekregen door veel zoet fruit?

Ondertussen al een tijdje geleden, heeft onze cavia dagelijks zoet fruit gekregen zoals aardbeien en soms zelfs druiven. Hij was hier dol op en kreeg soms meerdere keren per dag een (kleine) aardbei.
Nu drinkt onze cavia enorm veel, plast (daardoor) ook veel en is erg afgevallen. Paar dagen onderzocht, maar dierenarts geeft verder niet aan dat er problemen zijn. De arts zij dat de urine is onderzocht maar daar blijkt niks verkeerd uit (wij twijfelen over de nauwkeurigheid/betrouwbaarheid).
Is het aannemelijk dat de cavia diabetes heeft opgelopen door de hoeveelheid suikers? Komt dit snel voor, en is de cavia hier kwetsbaar voor? Diabetes is normaal gesproken blijvend, maar kan het ook een beginfase zijn die op tijd kan worden gestopt?

5 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Je krijgt geen diabetes door veel suiker te eten. Dat is een fabeltje.
Maar een cavia is een knaagdier, en knagen doe je niet op fruit.
En als zijn maag vol zit met fruit kan hij verder niet veel voedsel eten.
Stop eens met fruit voeren.
5 jaar geleden
JanTerh12
5 jaar geleden
Het fruit was extra. We zijn uiteraard direct gestopt met fruit voeren toen het vermoeden kwam dat het misschien niet goed voor hem was! (En de cavia had wel altijd zijn standaard brokjes, hooi, en water.)
tinus1969
5 jaar geleden
@Reddie, volgens de laatste theorieën krijg je (als mens) wel type 2 diabetes van chronisch teveel suiker/koolhydraten eten. Of/hoe dat bij cavia's werkt weet ik niet. Cavia's zijn iig van nature fruiteters.
tinus1969
5 jaar geleden
Correctie; het natuurlijke dieet van cavia's is in de eerste plaats gras: https://en.wikipedia.org/wiki/Guinea_pig#Diet
Reddie
5 jaar geleden
@tinus1969, wat suikerconsumptie betreft ken ik twee tegnvoorbeelden van veel suiker eten zonder diabetes.
1. Een oom van mij kocht suiker niet per kilo pak, maar per 50kg baal. Op de vanillevla gingen vier volle (met kop) eetlepels suiker. Hij was gezet, maar geen diabetes.
2. Een vriendin gebruikt ladingen suiker in de koffie. Geen diabetes.
Verder is er geen enkele logica te vinden tussen suikergebruik en het ontwikkelen van diabetes.
LeonardN
5 jaar geleden
@Reddie
Ongeacht of jij of tinus gelijk hebt is je argument van bedenkelijk niveau:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Overhaaste_generalisatie
Het is mogelijk dat een cavia suikerziekte krijgt, niet veroorzaakt door zoet fruit maar er waarschijnlijk wel door uitgelokt. Symptomen van diabetes type II zijn onder andere: veel drinken en plassen, afvallen ondanks normaal eten, afnemende algemene activiteit.

Door het dieet aan te passen kan de cavia er weer van genezen:
- baseer de voeding op "trage" koolhydraten die voor een geleidelijke energie afgifte zorgen.
- haal alle "snelle" suikers (suikerhoudende snoepjes, zoet fruit) weg.
- geef veel "licht" voedsel, veel groenvoer en niet-zoete groente zoals witlof, andijvie, radijsblad, paprika en tomaat.
- grote hoeveelheden vezels (hooi) zijn altijd gewenst.
- vermijd bij voorkeur energierijke producten zoals granen (behalve haver), vervang die door vezelrijke graspellets en gedroogde groenten.
- zorg voor voldoende drinken.
Amadea
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Wat is het verschil tussen veroorzaken en uitlokken in deze context?
Amadea
5 jaar geleden
Het is de trigger, niet de fysieke bron. (Die is namelijk het verminderd reageren van de cellen op insuline).
LeonardN
5 jaar geleden
Heb je daar een bron voor? Is dat bij mensen anders dan bij cavia's?