waarom bijt mijn husky pup zo hard?

Mijn husky is nu 3 maanden oud en het is mijn eerste hond. Ik heb hem nu een maand en we proberen elkaar te leren kennen. Al sinds ik hem heb beet hij wel eens, en omdat het een pup is heeft hij extra scherpe tanden waardoor het best wel pijn doet.

Sinds een paar weken wordt dat bijten extra heftig, zijn kaak is nu veel sterker waardoor hij echt door bijt en mij gewoon laat bloeden. Ook laat hij mijn vel niet los als die me eenmaal beet heeft. Het lijkt er op dat hij mij begroet door mij te bijten. Al hoef ik maar langs hem te lopen, het eerste wat hij doet is proberen te bijten. Als ik een trui aan heb grijpt die er naar of de pijpen van mijn broek etc.

Ik heb bijna alle tips van het internet al gebruikt zoals een speeltje in zijn mond stoppen, negeren, au roepen maar niks lijkt te helpen. Het is erg frusterend maar zeker ook pijnlijk. Ik weet niet echt wat ik nu moet doen met hem.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.7K
Z512099
5 jaar geleden
Tot bloedens toe? Tijd om serieus op te treden en hulp in te schakelen voor het een probleemhond wordt, als beginner heb je gekozen voor een ras dat eerder voorbehouden is voor een ervaren en deskundig iemand.
esth0r
5 jaar geleden
Ik snap echt niet dat je een huskypup in huis haalt zonder een klein beetje je huiswerk te doen.

Antwoorden (4)

Ik hoop dat je met je pup naar een hondenschool gaat, daar kunnen ze je helpen om dit positief om te buigen.
Waarom een pup bijt wordt ook in het artikel uitgelegd, maar in het kort komt het hier op neer: zoals baby's met hun handjes de wereld ontdekken doen pups dit met hun bek, simpelweg omdat ze geen handen hebben. Als het goed is leert een pup in het nest dat heel hard bijten, betekend dat het spel stopt, door of de andere pup piept en loopt weg (met jou speel ik niet meer) of moeder blokkeert en kalmeert de honden. De pup leert hier een bijtrem mee aan, en in het latere leven oefent hij daar mee door, vaak is dan zijn baasje het slachtoffer. Bij bijten tot bloedens toe, roep je dus hard AU en stopt onmiddellijk het spel. Dan volgt er nog een heel scala van oefeningen en daar verwijs ik dus liever naar het artikel.
Toegevoegd op 19 januari 2019 15:58: tekst
jodyenboyke
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Dat hoop ik ook, maar de vrager vraagt waarom deze dat doet. Dat snap ik na het lezen van je vraag nog niet. Kan je dat toelichten, in je antwoord?
- hem laten merken dat jij de baas bent
- hem laten merken dat je hey niet fijn vindt / niet tolereert
Natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, ik zou zeggen probeer het zelf, en anders met hulp
Succes!
Toegevoegd op 18 januari 2019 23:16: tekst
5 jaar geleden
jodyenboyke
5 jaar geleden
Lees even over de dominatie-theorie dat dit een achterhaalde mythe is. Een hond en zeker een pup wil helemaal niet de baas spelen! Bijtgedrag is normaal gedrag voor een pup, wel moet je dit in goede banen leiden. Daarom mijn verwijzing naar de website voor meer informatie. Uitleg hier is te lang, maar ook over de dominantie-theorie kan je daar veel informatie terugvinden.
Wij hebben zelf ook een hond gehad die druk was en veel deed bijten. Nou bleek dat onze pup veel meer slaap nodig had. Misschien is dat het...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
jodyenboyke
5 jaar geleden
Ja, dat is ook een van de oorzaken!
Het kan zijn dat jouw hond overprikkeld is. Laat hem slapen. Als hij wakker word naar buiten en dan 10 min laten spelen

Als dit niet helpt kan je wat rijst in een bakje doen en als hij je bijt er mee schudden.

Als dit ook niet helpt kan je hem naar iemand anders sturen voor 2 dagen. Waarschijnlijk gaat hij jou dan missen en blijft hij lief
Bij tip 1 natuurlijk dat de hele tijd blijven doen
Toegevoegd op 27 januari 2019 22:53: tekst