Waarom likt mijn hond zo veel?

Ik heb een hond van ruim een jaar oud. Ik heb hem met 5 maanden opgehaald. Hiervoor heeft hij al 2 eigenaren gehad helaas :(
Hij is super lief maar heeft een eigenaardige eigenschap... hij stopt niet met likken. Zodra er iemand binnenkomt kan hij zijn tong niet binnenhouden. Ook als je hem probeert te aaien likt hij je hele hand onder. Zelfs meubels wil hij wel eens likken. Nou vroeg ik me af waarom hij dit doet. Ik weet niet wat voor ras het is. (Kruising, komt uit polen)

Picture for question
5 jaar geleden
2.1K
bammeltje
5 jaar geleden
@reddie *hij likt als ik aai... niet andersom
jodyenboyke
5 jaar geleden
Ik zou contact opnemen met een gedragstherapeut. Ik denk dat het namelijk een stresssignaal is (in positieve en negatieve zin), aaien vinden lang niet alle honden fijn, want het is een menselijke handeling. Uiteindelijk is het likken ook een stressverlagend middel voor de hond geworden. Bij likken en kluiven komen er hormonen vrij, die stressverlagend werken.
bammeltje
5 jaar geleden
@jodyenboyke,
uit zijn gedrag blijkt verder niet dat hij aaien niet fijn vind. hij zoekt graag gezelschap en zit het liefst op schoot haha. wel komt hij uit een asiel waar hij waarschijnlijk veel stress heeft ervaren. ook het vele wisselen van baasje kan stressvol zijn geweest. in de eerste weken dat wij hem hadden was het een heel schuchter hondje, is nu weinig meer van te merken gelukkig :) ik denk dat u zeker gelijk kan hebben dat hij toch stress heeft overgehouden uit deze periode.. in iedergeval bedankt voor de reactie! :)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat een grappig beestje.

Antwoorden (3)

Dat is omdat je hem aait als hij likt.
Daarmee beloon je hem voor dat gedrag.
Je bent dus zelf de oorzaak.
5 jaar geleden
Ik heb zelf ook een hond, je hond lijkt erg speels. Als een hond je likt is het een soort van kusje. Dan vind hij/zij je lief! Maak je geen zorgen je hond houdt gewoon van je :D
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Licking is permanent bij alle gelegenheden is het signaal of is de roep van de hond wil de eigenaar voelen dat hij meer liefde nodig heeft voor meer gepassioneerde aandacht ... Groetjes aan jou