kan je een raskat (britse korthaar)beter binnenhouden of gewoon naar buiten laten?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.7K
fremar
5 jaar geleden
https://www.licg.nl/katten/uw-kat-binnen-of-buiten/
Rieneke1
5 jaar geleden
Als je een raskat in huis haalt zal je er vaak voor moeten tekenen de kat binnen te houden of alleen beschermd buiten te laten. Fokkers vinden het vaak een naar idee dat hun kittens binnen de kortste keren aan gort worden gereden.

Antwoorden (2)

Het beste is een tussenoplossing zoeken en je kat beschermd buiten laten, in een ren of afgezette tuin of balkon. Zo kan je kat genieten van de buitenlucht , het zonnetje en de verschillende seizoenen. Hij kan jagen op vliegjes en torretje en spannende geurtjes opsnuiven. Je kan deze buitenruimte leuk inrichten met planten die leuk zijn voor katten, uitkijktorens enz enz.
Zo hoef je niet bang te zijn dat je kat vermist raakt of wordt aangereden, besmettelijke ziektes opdoet of wordt vergiftigd of mishandeld .Ook is het wel zo sociaal naar je buren die liever geen ontlasting in hun tuin of in de zandbak van hun kinderen hebben. Ook hun vogels, vissen of konijnen kunnen ze dan zonder narigheid in hun eigen tuin houden. Tot slot zullen ook tuinvogels het makkelijker hebben te overleven.
Wat daar bij een raskat nog bijkomt is dat de meeste fokkers als eis stellen dat je je kat niet vrij rond laat lopen. Een ander bijkomend gevaar is dat je dure kat wordt gestolen en op marktplaats belandt.
Mocht je je kat echt alleen binnen willen houden, haal dan twee nestgenootjes in huis, zodat het beestje niet eenzaam zit te verpieteren. En bied alternatieven voor het jagen, rennen en onderzoeken wat hij normaal gezien buiten zou doen.Speel met ze, bied het eten aan in wisselende voerpuzzels, haal nieuwe dingen in huis zoals kartonnen dozen, eikels en kastanjes enz, en werk met geuren. Succes.
Rieneke1
5 jaar geleden
dat ligt eraan als je hem sinds kitten hebt kan je zelf bepalen of je hemwel of niet naar buiten doet.

als je hem ( niet als kitten ) uit het asiel hebt gehaald dan moet je vragen wat de kat gewend is.