heeft een kat net als een mens een gezichtsveld van 180 graden?

5 jaar geleden
1.4K
TurfGraver
5 jaar geleden
200 graden.
https://www.quest.nl/foto/wat-zien-katten

Antwoorden (1)

Nee, een kat heeft beter zicht. Waar dit bij de mens inderdaad 180 graden is, heeft een kat een gezichtsveld van 200 graden. Ongeveer 20 graden aan de uiteinden van ons gezichtsveld behoren tot het zogeheten perifere zicht. Hiermee kunnen we dingen in onze ooghoeken waarnemen terwijl we ergens anders naar kijken. Ook zorgt het voor onze ruimtelijke oriëntatie. Zonder perifeer zicht zouden we namelijk last hebben van tunnelvisie. Een kat heeft aan beide zijden nog eens 10 graden extra zicht, waardoor hij sneller bewegingen om zich heen kan detecteren.
Dit beeld van het kattenvisieproject van Nickolay Lamm is een nauwkeurige hypothese van wat een kat ziet.
SimonV
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Onze ooghoeken (en die van de kat) doen wel iets méér dan waarnemen waar we niet naar kijken.
De prikkels van perifere receptorcellen ondergaan binnen het oog al een uitgebreide voorbewerking, waarbij ze samen zeer gevoelig zijn voor beweging. Daardoor hebben ze een sterke alarmfunctie. Je kunt je voorstellen dat dat van onschatbaar belang is voor het waarnemen van vijanden, en (voor ons) in het verkeer.
Tunnelvisie treedt pas op bij een veel beperkter blikveld dan bij het ontbreken van de perifere visie.
New Scientist is (anders dan de naam doet vermoeden) een slechte bron.