Mag ik een vos als huisdier hebben in België?

Ik zou graag een vos willen hebben. Maar ik weet niet of je dat wel mag houden als huisdier in België.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
19.8K
paulus811
5 jaar geleden
Denk je dat je een vos daar een plezier mee doet?

Antwoorden (2)

Nee, de vos staat niet op de positieflijst van huisdieren.

Het is ook geen goed idee, lezen we in mijn bron.
Als we de foto's en filmpjes bekijken, lijkt een vosje opvoeden een fluitje van een cent. Niets is minder waar. Daarom wil Junipers baasje potentiële vosjesbazen waarschuwen.

Ze benadrukt dat vosjes een zeer sterke, slechte geur verspreiden en dat je ze niet te lang binnen kan houden. Daarenboven maken ze veel spullen stuk en krijg je ze meestal niet zindelijk. Ook dienen vossen een zeer strikt dieet te volgen, anders kunnen ze blind worden.
Niet alle dierenartsen willen vosjes behandelen en ze zijn zelfs illegaal als huisdier in vele gebieden. Er bestaat ook geen vos-opvang die je huisdier opvangt als je op reis wilt. Vosjes zijn ook zeer bedeesd en kunnen maar aan een enkele persoon gewend raken. Andere personen zullen ze niet aanvaarden en zelfs bijten.

Zonder erkenning mag een vos in België niet als huisdier gehouden worden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De vos staat in België wel op de positieve lijst en de pool vos ook maar ze moeten uiteindelijk dienen als een product einde