Waarom eten katten hun prooi niet altijd op en vind ik dus halve of zelfs hele muizen en vogels in de tuin.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (5)

Omdat huiskatten hun instinct om te jagen volgen, maar thuis ruim voldoende te eten krijgen.

'In de natuur' eten katten ook hun prooi vaak niet in een keer helemaal op, maar in enkele sessies. Die sessies hebben de huiskatten niet omdat ze gewoon gevoerd worden. En voer uit blik is lekkerder dan een dag oude mus, gok ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zover ik weet eten katten alleen hun prooi op als ze vitamine gebrek hebben.. en natuurlijk als ze geen baasje hebben waar ze voer voo rkrijgen dan doen ze het om te overleven..
normaal brengt een kat een gevangen muis of vogel naar het baasje als een bedankje geef je je kat voldoende eten en hij eet een muis toch op kan het zijn dat hij vitamine gebrek is..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
katten krijgen van jongs af aan commercieel voer voorgeschoteld, vaak met geur- en smaakstoffen er in.
zij zijn er op getraind dit als voer te zien, en een muis niet meer als voer te herkennen.
het blijven roofdieren, dus de jachtdrift blijft, maar als de prooi eenmaal is gevangen, weten ze vaak niet wat ermee te doen.

ik heb mijn katten grotendeels overgezet op versvoer, maar dat heeft echt maanden gekost.
gelukkig eten ze nu met smaak hun vlees, muizen en kuikens.
het valt dus wel weer om te draaien, maar daar moet je veel tijd en moeite insteken.
Rieneke1
13 jaar geleden
Katten in het wild bewaren vaak een beetje voor later. Een kat heeft namelijk na 3 a 4 uur weer honger, dus moet dan weer op pad om te jagen. Als dat zonder succes is, hebben ze dus nog wat achter de hand (poot).

Daarnaast eten ze alleen bepaalde delen van het dier op. De minder smakelijke stukjes laten ze liggen. Al heb je ook katten die alles opeten.

Onze huiskatten worden over het algemeen voldoende gevoed, dus eten hun prooi niet omdat ze honger hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat ze thuis heel lekker eten, en dus alleen maar spelen met hun prooi...